Henri Joosten maakt grote stappen tijdens Drachten Internationals
Maandag 12 juli 2010
  • Drachten, 12 juli 2010 - Henri Joosten heeft tijdens de Drachten Internationals het publiek weer vermaakt met lange burn outs en snelle runs. De mede door MPM ondersteunde Pro Modified-rijder verzamelde in de maar liefst acht runs kostbare informatie waardoor problemen die eerder dit seizoen opdoken konden worden opgelost. Joosten ziet de volgende wedstrijd, de voor het FIA Europees Kampioenschap meetellende NitrOlymp'X dan ook met vertrouwen tegemoet. Martijn de Haas was minder gelukkig aangezien zijn MPM Harley bij de eerste run schade opliep. Van de MPM-coureurs die voor het Open Nederlands Kampioenschap in actie kwamen deed Arnold Hol het met een runner-up positie in de klasse Sportsman ET het beste.

    De Drachten Internationals geldt al vele jaren als het grootste dragrace-evenement van Nederland. Naast alle vijftien klassen die streden voor punten in het Open Nederlands Kampioenschap, stalen Rijsbergen/MPM-coureur Henri Joosten en MPM-coureur Martijn de Haas de show met demonstratieruns. Omdat de klasse Pro Modified waar Joosten in uitkomt en Super Twin (De Haas) te hoge snelheden ontwikkelen voor de baan in Drachten, moest het duo zich beperken tot runs over de 1/8 mijl. Voor Joosten stond het weekend vooral in het teken van veel rijden en informatie verzamelen om daarmee de eerder dit seizoen opgedoken problemen te kunnen oplossen. De Rijsbergen/MPM-coureur vermaakte het publiek met lange burn outs, zette daarnaast snelle tijden op de klokken en maakte ook nog eens grote stappen in het vinden van een betere set-up voor zijn Chevrolet Bel Air. Kortom een meer dan geslaagd weekend voor de man uit Rijsenhout.

    Uiteindelijk kwam Joosten maar liefst acht keer in actie. Op vrijdag draaide de Rijsbergen Bel Air twee keer de dragstrip Drachten op, op zaterdag zelfs vier keer om het weekend op zondag af te sluiten met twee runs. Vooral in de eerste meters werd winst geboekt waarbij Joosten tot twee keer toe een 60-voettijd van 1,04 seconden liet noteren met een 1,043 seconden als snelste tijd. Op de 1/8 mijl zette Joosten diverse 4 seconden runs op het scorebord met een uitstekende 4,48 seconden al 'weekend-best'. Daarbij passeerde de Rijsbergen/MPM-coureur de finishlijn na 201 meter met een snelheid van 255 km/u! Het publiek had daarmee weer eens kunnen genieten van de snelste doorslammerklasse die er bestaat. Maar ook Joosten en zijn team waren meer dan tevreden met het weekend. In de acht runs had men veel informatie verzameld en de afstelling van de Bel Air op diverse punten flink kunnen verbeteren. Hoewel de Rijsbergen/MPM-piloot graag ook nog enkele ΒΌ mijl runs had willen maken bleek dat niet mogelijk. Na een kleine 100 meter werd de grip van de baan minder waardoor de achterbanden tractie verloren terwijl door een kleine oneffenheid in het asfalt tevens onbalans in de achterkant van de auto optrad. De volgende wedstrijd voor Joosten en zijn team is de voor het FIA Europees Kampioenschap meetellende NitrOlymp'X op Hockenheim.

    Voor Martijn de Haas verliepen de Drachten Internationals niet zoals gewenst. Net terug van de wedstrijd om het UEM Europees Kampioenschap Super Twin in Finland, waar De Haas met een negende plaats net buiten de eliminaties viel, wilde de voormalig Nederlands Funny Bike-kampioen net als Joosten vooral werken aan de set-up van zijn deze winter in technisch opzicht flink gemoderniseerde MPM Harley. Helaas ging het in de eerste run mis waardoor het motorblok schade opliep en De Haas verder niet meer in actie kon komen. Voor het team van De Haas Brothers is de volgende wedstrijd het voor het UEM Europees Kampioenschap meetellende Veidec Festival in het Zweedse Mantorp Park van 30 juli tot en met 1 augustus.

    In de voor het Open Nederlands Kampioenschap meetellende klassen kwamen diverse met MPM verbonden rijders aan de start. Arnold Hol kwam daarbij als beste uit de bus. In de klasse Sportsman ET behaalde de rijder van het Orange Country team een bijzonder fraaie runner-up positie. Zijn teamgenoot Cas van de Mosselaar bereikte in de klasse Super Gas de kwartfinale om daar te worden uitgeschakeld door de latere finalist Ron van Let. Eddy van den Bos schopte het in de klasse Pro ET maar liefst tot de halve finale terwijl Piet van der Meer (Super Comp) in de kwartfinale moest opgeven met technische problemen.
    Tekst: Remco Scheelings
movingthingsforward