Mantorp Park in regen ten onder
Maandag 02 augustus 2010
  • Mantorp Park, 2 augustus 2010 - De vooruitzichten voor het Veidec Festival 2010 waren zo mooi. Een recordaantal deelnemers in bijna alle klassen en nog minimale onderlinge verschillen in de titelstrijd. De Zweedse ronde van het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing werd echter beheerst door regen waardoor de actie beperkt bleef. In de Pro Modified klasse deed de mede door MPM gesteunde Johan Lindberg opnieuw van zich spreken door de tweede kwalificatietijd voor zich op te eisen en zijn run in eerste eliminatieronde te winnen. De Zweed voert na drie races nog altijd het kampioenschap aan.

    De donderdag, de dag dat de Sportsman klassen een groot deel van hun kwalificatieruns zouden verrijden viel volledig in het water. Op vrijdag zorgde een regenonderbreking ervoor dat alle klassen slechts één kwalificatieronde konden afwerken. Zaterdag leek echter de ommekeer. Een stralende zon zorgde voor ideale condities waardoor het volledige programma kon worden afgewerkt en de Pro klassen twee keer in actie konden komen. Op zondag, de dag van de eliminaties keerde de regen echter terug. Net op het moment dat iedereen de hoop op enige actie al had opgegeven werd het droog en slaagden de officials erin de baan in raceconditie te krijgen. Inmiddels was het al kwart over vier. Na één eliminatieronde Pro Modified en één Top Fuel run keerde de regen in alle hevigheid terug en maakte een wolkbreuk om vijf uur een definitief einde aan het Veidec Festival 2010.

    Van de MPM-coureurs kwam op Mantorp Park Martijn de Haas in actie in de klasse Super Twin. Met maar liefst 19 deelnemers voor acht beschikbare plaatsen in de eliminaties en alle Europese toppers present wist de MPM-coureur van tevoren al dat het een zware opgave zou worden. Het op vrijdag wegvallen van opnieuw een run deed het in de Super Twin klasse onervaren team natuurlijk geen goed. Zeker niet gezien de vele aanpassingen die De Haas Brothers de laatste maanden aan hun MPM Harley hebben doorgevoerd. Toch ging het met de snelheid in alledrie de resterende runs nu al een stuk beter maar het scheeftrekken zorgde ervoor dat De Haas onmogelijk de volle 1/8 mijl op het gas kon blijven. Met drie runs in de vijf seconden en een snelste tijd van 5,23 seconden bleef de combinatie steken op een positie die niet goed genoeg was voor een plaats bij de eerste acht. Lang hoeft het team van De Haas Brothers niet te wachten op revanche. Komend weekend staat op het Noorse Gardermoen de vijfde wedstrijd in het UEM Europees Kampioenschap op het programma.

    Beter verging het de mede door MPM gesteunde Johan Lindberg, lijstaanvoerder in de klasse Pro Modified. De winnaar van de Main Event en runner-up in Alastaro zette in een veld van 31 Pro Modifieds met 6,15 seconden de tweede tijd op de klokken. De Pro Mods kwamen op zondagmiddag nog wel aan een eliminatieronde toe. Lindberg was ook daarin succesvol en greep de winst. Met de daarmee verdiende punten bouwde de Zweed zijn voorsprong op de als tweede geklasseerde Mikael Gullqvist zelfs nog met twee punten uit. De volgende wedstrijd en dus vierde ronde voor het FIA Europees Kampioenschap is de NitrOlympX op Hockenheim in het weekend van 13 tot en met 15 augustus.

    In de Sportsman klassen kwam het mede door MPM gesteunde voltallige Orange Country team in actie. Door de regen mochten zij echter op vrijdag en zaterdag één keer per dag de strip van Mantorp Park betreden. Desondanks zette Cas van de Mosselaar in de klasse Super Gas in het veld van 17 deelnemers een keurige derde kwalificatietijd op de klokken. De eveneens in de klasse Super Gas uitkomende Eddy van den Bos verging het wat minder. Bij zijn eerste run werd de Orange Country-rijder op de startlijn stilgezet nadat een probleem met de versnellingsbak de kop op stak. Na reparatie leverde de tweede run een tijd onder de index op en eindigde zijn Mantorp-avontuur dus met één run en een 17de plaats. Arnold Hol werd ingedeeld in de klasse Super Street Car en bracht het in de kwalificatie tot een twaalfde plaats in een veld van veertien deelnemers. Aan de eliminaties kwamen de Sportsman-rijders zoals gezegd helemaal niet toe.
    Tekst: Remco Scheelings
movingthingsforward