Henri Joosten breekt de ban tijdens 25ste NitrOlympX
Dinsdag 17 augustus 2010
  • Hockenheim, 17 augustus 2010 - Henri Joosten is er tijdens de door meer dan 50.000 toeschouwers weer druk bezochte NitrOlympX in geslaagd tot twee keer toe zijn persoonlijk record scherper te stellen. Voor het eerst in zijn carrière doorbrak de Rijsbergen/MPM-coureur daarbij de magische 6,6 seconden barrière. Dat daarbij een gevecht moest worden geleverd met een onwillige kerstboom was in één keer bijzaak geworden. Henri Joosten en zijn team kijken vol vertrouwen uit naar de European Finals op Santa Pod, de afsluitende wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap. Voorzichtig begint de 6,4 seconden te lonken.

    De NitrOlympX op Hockenheim is traditioneel één van de belangrijkste wedstrijden op de Europese dragrace-kalender. Niet alleen trekt het evenement meer dan 50.000 toeschouwers, ook de entourage van het Formule 1-circuit, het volgepakte Motodrome en de Nightshow geven de NitrOlympX iets extra's. Daarbij was het dit jaar ook nog eens de 25ste editie van de Duitse ronde van het FIA Europees Kampioenschap. Met de deelname van NHRA-superster Melanie Troxel wist de klasse Pro Modified zich zelfs verzekerd van Amerikaanse media-aandacht. Voor Rijsbergen/MPM-coureur Henri Joosten was het vooral afwachten hoe de Rijsbergen Chevrolet Bel Air zich na de geslaagde testritten in Drachten op Hockenheim zou gedragen. In een veld van de 22 beste en snelste Pro Modified-bolides van Europa was het voor de Nederlander, die het met een kleinere en van minder pk's voorziene lachgasmotor moet doen, vooraf al duidelijk dat kwalificatie een moeilijke zaak zou worden.

    Helaas liepen de eerste twee kwalificatieruns op vrijdag niet zoals op basis van de goede testresultaten in Drachten mocht worden verwacht. Opnieuw werd de Bel Air geplaagd door tyreshake waardoor Joosten om verdere schade te voorkomen direct van het gas moest. Er werd besloten om de afstelling volledig om te gooien, maar omdat grote veranderingen ook grote schades tot gevolg kunnen hebben werden de twee kwalificatieruns van zaterdag met belangstelling tegemoet gezien. Nieuwe banden en een aangepaste afstelling van koppeling en chassis moesten de Rijsbergen Bel Air wel goed van de startlijn laten vertrekken. Geheel volgens zijn inmiddels opgebouwde reputatie maakte Joosten een lange en 'smoky' burn out die door de vele toeschouwers met een luid applaus werd begroet. De aanpassingen werkten want met een perfecte start kreeg Joosten direct snelheid om vervolgens een kaarsrechte run af te leveren. Tot grote blijdschap van de op de startlijn gespannen wachtende crew kwam er een tijd van 6,596 seconden op het scorebord. Na anderhalf jaar vol problemen was de ban gebroken en had de Rijsbergen/MPM-coureur voor het eerst in zijn carrière de 6,6 seconden barrière doorbroken. En minstens zo belangrijk de Rijsbergen Bel Air had geen enkele schade opgelopen. De tijd was nog niet genoeg voor een plaats in de eliminaties maar met een bump spot van 6,46 seconden lagen er opeens weer kansen.

    Helaas werd de vierde en laatste kwalificatiepoging verstoord door een probleem met de startlichten. Joosten stond al geruime tijd in 'stage' toen plotseling alle lampen doofden. Direct daarop ging de kerstboom echter weer aan en sprong het licht op groen. Bij Joosten was de concentratie uiteraard volledig verstoord met een mislukte run als gevolg. Hoewel de organisatie toegaf dat één en ander niet conform de regels was verlopen mocht een protest niet baten. Daarmee sloot Joosten de kwalificatie als 19de af maar kreeg, gezien de problemen met de startlichten, wel de toezegging dat hij na de eerste eliminatieronde een extra run mocht maken. Voor de in verband met de Nightshow al volgepakte tribunes maakte de Rijsbergen Bel Air opnieuw een fraaie burn out. Maar opnieuw ging er iets mis met de lichten. Na weer een burn out mocht Joosten het nog een keer proberen. Nu werkte de startapparatuur wel. De Rijsbergen/MPM-coureur schoot uit de startblokken en liet de klok stilstaan bij 6,562 seconden, binnen een paar uur opnieuw een verbetering van zijn persoonlijk record. Wat anderhalf jaar niet lukte was nu in één middag twee keer gedaan. Door het team werd het feestje op de startlijn gevierd en een luid applaus van de tribunes maakte duidelijk dat ook de 50.000 toeschouwers de prestaties van de Nederlanders wisten te waarderen. Twee perfecte runs, een nieuw persoonlijk record, veel data en geen enkele schade maakten dat Joosten en zijn mannen uiterst tevreden huiswaarts konden keren. Het team gaat zich nu voorbereiden op de laatste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap, de European Finals op Santa Pod. Tijdens deze wedstrijd die gehouden wordt van 10 tot en met 12 september wil Joosten proberen zijn record nog verder aan te scherpen en liggen er wellicht kansen op een 6,4 seconden.
    Tekst: Remco Scheelings
movingthingsforward