Henri Joosten in de 6,4 seconden op Santa Pod
Dinsdag 14 september 2010
  • Santa Pod, 14 september 2010 - Henri Joosten heeft tijdens de European Finals op Santa Pod zijn nauwelijks vier weken oude persoonlijk record van 6,562 seconden verpulverd en teruggebracht tot een nog niet voor mogelijk gehouden 6,424 seconden. De Rijsbergen/MPM-coureur plaatste zich met zijn nieuwe persoonlijk record voor de eliminaties maar kreeg in de achtste finales in de aanzienlijk minder goede linkerbaan te kampen met tyre-shake en werd uitgeschakeld door de latere winnaar en nieuwe Europees recordhouder Adam Flamholc.

    De European Finals op Santa Pod is traditioneel de afsluitende wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap. De klasse Pro Modified waar Rijsbergen/MPM-coureur Henri Joosten in uitkomt, was ook in Engeland met de 25 beste Europese rijders en zelfs één Amerikaanse rijdster met afstand de sterkst bezette categorie. Vier weken geleden in Hockenheim doorbrak Joosten voor het eerste in zijn carrière de 6,6 seconden-grens en met een nieuw persoonlijk record van 6,562 seconden reisde het team vol goede moed richting Engeland. Voor de grap werd voorzichtig geopperd dat wellicht nu ook het doorbreken van de 6,5 seconden-grens tot de mogelijkheden ging behoren. Bij de eerste kwalificatie op vrijdag sprong de Rijsbergen Bel Air met de voorwielen in de lucht van de startlijn maar behield zijn snelheid en legde niet alleen een kaarsrechte maar ook nagenoeg perfecte run op het asfalt. Op het scorebord verscheen de ook door het team nog niet voor mogelijk gehouden tijd van 6,424 seconden bij een eindsnelheid van 211,92 mph (341 km/u). Daarmee bracht de Rijsbergen/MPM-coureur zijn persoonlijk record in één klap terug met maar liefst 0,138 seconden. Op de startlijn kon de crew van Joosten zijn geluk niet op en werd er alvast een klein feestje gevierd. Na de eerste kwalificatie stond Joosten in het 25 auto's tellende veld op een prachtige achtste plaats en was daarmee tevens de eerste deelnemer met een lachgasmotor, de minder krachtige tegenhanger van de door de meeste deelnemers in de klasse gebruikte blowermotor.

    Bij de tweede kwalificatierun op zaterdag moest Joosten in de voor Pro Modified-auto's mindere linkerbaan starten. Net als veel van zijn collega's kreeg Joosten direct tyre-shake en moest van het gas waardoor een goede tijd onmogelijk was. Voor de laatste run stond de Rijsbergen/MPM-coureur weer rechts en meteen werd het resultaat zichtbaar. Bij de start kwamen de voorwielen eigenlijk iets te hoog en te lang van de grond maar daarop volgde een run van 6,46 seconden bij een eindsnelheid van 212 mph. Vier weken na het doorbreken van de 6,6 seconden-grens had Joosten nu al twee keer onder de 6,5 seconden gereden. Uiteindelijk eindigde de Nederlander in het 25 auto's tellende veld op een 15de plaats en dat was dus voldoende voor een plek in de eliminaties. Een voor een auto met een lachgasmotor uitstekende prestatie.

    In de eerste eliminatieronde moest Joosten het opnemen tegen de nummer twee uit de kwalificatie, Adam Flamholc. De Zweed had op basis van zijn betere kwalificatiepositie lane choice en dus was Joosten veroordeeld tot de minder goede linkerbaan. Wat al verwacht werd gebeurde want net als in alle runs voor hem kreeg de Rijsbergen Bel Air meteen na de start tyre-shake en moest Joosten van het gas. Achteraf had de Nederlander tegen Flamholc hoe dan ook geen kans gehad want de Zweed zette met 5,967 seconden een nieuw Europees record op de klokken en won later op de dag zelfs de wedstrijd. Voor Joosten en zijn team konden de European Finals echter niet meer stuk. Na een moeilijke aanloopperiode binnen vier weken een persoonlijk record zoveel en zovaak verbeteren komt zelden voor. De Rijsbergen/MPM-coureur sloot daarmee een uitstekende periode in stijl af.
    Tekst: Remco Scheelings
movingthingsforward