MPM Top Fueler is weer thuis
Donderdag 14 april 2011
  • Zaandam, 14 april 2011 - Bijna twintig maanden nadat hij de werkplaats in Zaandam verliet is Lex Joon's MPM Top Fuel dragster weer thuis. Bij het openen van de container bleken zowel de auto als de vele reserveonderdelen en gereedschappen de lange reis vanuit Amerika goed te hebben doorstaan. Door Kevin Poynter, de Amerikaanse tuner en crewchief van het MPM Top Fuel team, wordt nu hard gewerkt om zowel de trailer als de raceauto zo snel mogelijk in optimale wedstrijdconditie te brengen.

    Het lijkt alweer een eeuwigheid geleden, maar de NitrOlympX 2009 was Lex Joon's laatste race in Europa. Direct na afloop van deze Duitse ronde van het FIA Europees Kampioenschap werden de MPM Top Fueler en alle reserveonderdelen plus gereedschappen in een container geladen om naar Amerika te worden verscheept. Daar moest Joon's droom, meerijden in de NHRA Full Throttle Drag Racing Series, de sterkste dragrace-competitie ter wereld, werkelijkheid worden. Nauwelijks twee maanden later maakte de FIA Europees Top Fuel kampioen van 2005 op The Strip van Las Vegas zijn Amerikaanse debuut om twee weken later de wedstrijd in Pomona daar aan vast te knopen. Afgelopen jaar stond de Nederlander opnieuw aan de start van deze afsluitende wedstrijd van de NHRA Full Throttle Drag Racing Series. Komend seizoen had Joon ook graag weer enkele NHRA wedstrijden aan zijn kalender toegevoegd, maar als gevolg van douanebepalingen die voorschrijven dat goederen slechts een beperkte tijd in Amerika mogen blijven, moest de MPM Top Fueler terug naar Europa. Na een lange reis rond de wereld waren de 8.000 pk sterke auto, reserveonderdelen en gereedschappen vrijdag 8 april weer thuis.

    De container werd met open armen ontvangen zeker toen bleek dat de kostbare inhoud de lange reis goed had doorstaan en geen schade had opgelopen. Naast Joon, zijn vrouw en teammanager Gerda was daarbij ook Kevin Poynter aanwezig, de Amerikaanse tuner en crew chief van het team die twee weken eerder al in Nederland was aangekomen. Joon en Poynter ontmoetten elkaar in 2004 toen de Nederlander zijn huidige Top Fueler kocht van Baca Motorsports en Poynter de technische zaken voor dat team regelde. Joon en Poynter bleken op het gebied van het tunen en runnen van een Top Fuel team op dezelfde golflengte te zitten en hielden al die jaren nauw contact. Toen het MPM team dan ook de plannen bekendmaakte om in Amerika te gaan rijden stond er voor wat betreft de keuze van tuner en crewchief maar één naam op de lijst, Kevin Poynter.

    De Amerikaan die in eigen land een paar weken vrij van zijn werk is blijft tot eind april in Nederland en is hard aan het werk om de MPM trailer en Top Fueler raceklaar te maken voor het nu snel naderende seizoen. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan de trailer die naar Amerikaans voorbeeld wordt ingericht en waarbij alles goed opgeborgen op een vaste plaats voor het grijpen ligt. Daarna wordt de MPM Top Fueler volledig gestript en opnieuw opgebouwd. "Noem het hergroeperen zodat we klaar zijn voor de dingen die komen gaan. De set-up van de auto was er altijd op gericht om hard te gaan zonder schade op te lopen. Maar als de onderdelen niet kapot gaan worden ze oud en gaan het uiteindelijk toch een keer begeven. Dat is dus wat er bij de laatste wedstrijd eind vorig jaar in Pomona gebeurde. We hebben inmiddels een lijst opgesteld met onderdelen die nu nodig zijn of vervangen moeten worden waardoor we straks weer probleemloos snelle tijden op de klokken kunnen zetten. Er staan helemaal geen bijzondere dingen op die lijst, het zijn de gewone standaard onderdelen maar het hangt wel van de sponsoring af of deze er kunnen komen en waar en wanneer we rijden", aldus Poynter en Joon. Lex Joon Racing en Poynter's 334Racing hebben sinds vorig jaar de krachten gebundeld en één ding is zeker, waar de MPM Top Fueler ook rijdt, Poynter zal de tuner en crewchief zijn.
    Tekst: Remco Scheelings
movingthingsforward