Regen stopt kansen MPM-coureur Lex Joon
Woensdag 01 juni 2011
  • Santa Pod, 1 juni 2011 - De rentree van MPM-coureur Lex Joon op Europese bodem verliep in meerdere opzichten anders dan de FIA Europees Top Fuel kampioen van 2005 had verwacht. "De uit Amerika geleverde onderdelen bleken niet gelijk te zijn aan die wij in de motor hadden zitten waardoor we tegen de nodige technische problemen opliepen. Na de laatste kwalificatierun was alles echter opgelost. Ik keek dan ook erg uit naar de confrontatie met Tommy Johnson Jr. want met de 4,6 seconden set-up die we in de auto hadden zitten lagen er zeker kansen", aldus de ambitieuze MPM-coureur. Helaas regende het op de wedstrijddag waardoor de eliminaties niet werden verreden en de Nederlander zijn plannen in het water zag vallen.

    De Main Event, de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op Santa Pod, betekende voor MPM-coureur Lex Joon zijn rentree op Europese bodem. Na een verblijf van ruim anderhalf jaar in Amerika was de MPM Top Fueler net op tijd terug en moesten er de laatste weken overuren worden gedraaid om de auto op tijd race-klaar te krijgen. Met Kevin Poynter, de Amerikaanse crewchief van het team voor het eerst in Europa aan het roer, keek de FIA Europees Top Fuel kampioen van 2005 uit naar zijn rentree op Europese bodem. Omdat de tijd voor testruns ontbrak ging het er tijdens de kwalificaties al om spannen want met negen inschrijvingen voor acht beschikbare plaatsen in de eliminaties moest er voor de wedstrijddag al één rijder afvallen.

    Helaas kreeg het MPM-team bij de eerste kwalificatierun meteen een flinke tegenvaller te verwerken. Een tijd van 6,07 seconden leverde wel een vijfde kwalificatiepositie op maar de net nieuw opgebouwde motor liep ernstige schade op. "Na twee seconden was de nieuwe motor al stuk. Oud zeer uit Amerika en nieuwe onderdelen die niet precies gelijk waren aan die we er eerder in hadden zitten bleken achteraf de oorzaken te zijn", aldus een teleurgestelde Joon. Uiteindelijk werd besloten de reservemotor in te zetten en de tweede kwalificatie-dag weer gewoon aan de start te verschijnen. Bij de volgende poging ging de MPM Top Fueler door het enorme vermogen dat de combinatie leverde direct op de startlijn 'up in smoke' en rolde er geen betere tijd uit de bus. Doordat een aantal concurrenten hun tijd wel had verbeterd was de Nederlander teruggezakt naar plaats acht. "Bij de vierde en laatste kwalificatierun moest Andy Carter voor ons starten en aangezien hij zijn tijd niet verbeterde was ik voordat ik ging rijden al zeker van een plaats in de eliminaties. De auto vertrok goed maar toen ik last kreeg van tireshake ben ik van het gas gegaan om verdere schade te voorkomen. Vervolgens hebben we alles nog eens nagelopen en kwamen we nog wat oud zeer tegen. Daarmee waren alle problemen opgelost en hadden we de juiste set-up om de wedstrijd in te gaan. Met de geplande lage 4,6 seconden hadden we absoluut kansen tegen de als eerste gekwalificeerde Tommy Johnson Jr., de Amerikaanse rijder van Andersen Racing. Helaas regende het op de wedstrijddag waardoor we ons strijdplan niet ten uitvoer konden brengen. Belangrijk is echter dat we alle problemen nu hebben opgelost en we klaar zijn voor de volgende wedstrijd. Er zit absoluut potentieel in het verhaal alleen is het heel frustrerend dat je beter kunt maar je door problemen met geleverde onderdelen dit niet kunt tonen", aldus Joon die daarmee een raceweekend dat anders verliep dan gepland toch positief afsloot.
    Tekst: Remco Scheelings
movingthingsforward