Baanrecord en toptijden bij MPM Internationals in Drachten
Maandag 18 juli 2011
  • Drachten, 18 juli 2011 - Een baanrecord van Adam Flamholc in de Pro Modified klasse, tijden onder de vier seconden van Lex Joon en Danny Bellio en een spectaculair optreden van Gordon Smith met zijn Nitro Funny Car. De tweede editie van AutoMotoShow met als hoogtepunt de MPM Internationals was een waar spektakel en trok duizenden bezoekers naar de Dragstrip Drachten. De Europese dragrace-toppers gaven het enthousiaste publiek waar het voor gekomen was; de geur van nitro, decibellen, pure snelheid en de onder het geweld van duizenden pk's trillende grond.

    Het kan niemand in de omgeving van Drachten ontgaan zijn dat AutoMotoShow afgelopen weekend terug was op de Dragstrip Drachten met de MPM Internationals. Met zijn 8.000 pk (!) sterke MPM Top Fuel dragster stal Lex Joon (Zaandam) de show door de 201 meter af te leggen in 3,898 seconden. Nog indrukwekkender was zijn tijd over de eerste 18 meter van 0,83 seconde, een nieuw persoonlijk record en daarmee opnieuw een bewijs hoe goed de Dragstrip Drachten eigenlijk is. Iets minder snel maar minstens zo fraai was het brute geweld van de Nitro Funny Car van Gordon Smith (Engeland) die met zijn 7.000 pk de grond deed trillen. Voor het eerst was er in Nederland een auto uit deze spectaculaire dragrace-klasse te bewonderen en gezien de enthousiaste reacties van het massaal opgekomen publiek zal dat niet voor het laatst zijn. De Zweed Adam Flamholc maakte zijn reputatie meer dan waar door in de Pro Modified klasse met zijn tijd van 4,18 seconden het baanrecord voor zijn klasse aan te scherpen. De Nederlander David Vegter (Aalsmeer) deed daar echter met tijden van 4,31 seconden nauwelijks voor onder. Met Danny Bellio was er naast Joon nog een rijder die de 4-secondenbarrière wist te doorbreken. In een spectaculaire run hield de Belg het gas er vol op en flitste met zijn Top Methanol Funny Car naar een tijd van 3,98 seconden waarbij Bellio na 201 meter de finishlijn passeerde met een snelheid van 295 km/u! De familie Bellio was toch al goed op dreef want in de klasse Super Pro ET stal Sandro Bellio, de zoon van Danny, de show door met zijn Funny Car over de ¼ mijl (402 meter) een eindsnelheid van 301 km/u op het scorebord te toveren! Bij de motoren lieten Kevin Charman (Engeland), René van den Berg (Haarlem) en Daniël Kerkhofs (België) zien waartoe nitro gestookte motoren in staat zijn door over de 1/8 mijl in fraaie en spectaculaire stijl snelle tijden op de klokken te zetten.

    Gelukkig bleef de voorspelde regen vooral beperkt tot de nachtelijke uren zodat er op de Dragstrip Drachten ook in alle klassen die streden om punten voor het Open Nederlands Kampioenschap meer dan genoeg te genieten viel. Omdat het terrein echter moeilijk begaanbaar was en diverse deelnemers daardoor niet aan de start konden verschijnen werd besloten de eliminaties bij de auto's niet mee te laten tellen voor het kampioenschap en daarmee gingen de meeste punten naar de nummers één uit de kwalificatie. In Super Pro ET, de snelste Nederlandse autoklasse was dat regerend Nederlands kampioen Mathijs Kraetzer (IJmuiden) die in een internationaal veld van maar liefst 24 deelnemers slechts 0,007 seconde van zijn index verwijderd bleef. In de klasse Pro ET ging de eerste plaats met Frank Benders naar Duitsland die daarmee regerend Nederlands kampioen Freek van Groningen (Gendt) net voor bleef. De klasse Super Comp werd een prooi van Paul Vrind (Voorburg) die in zijn laatste run de pole-position pakte terwijl in de klasse Super Gas Willy Reerink (De Bilt) de eerste kwalificatieplaats veiligstelde. Olav Schwiederek (Duitsland) was de snelste man in de klasse Super Street Car terwijl Wim van de Kamp (Barneveld) in de klasse Sports ET de 'pole' in eigen land hield. De klasse Junior Dragster reed wel een eliminatie waarbij Ivana van den Berg (Haarlem) het in de finale had moeten opnemen tegen Jason Engelage (Duitsland).

    Net als de Junior Dragsters konden de motoren op zondag wel hun eliminaties afwerken. Helaas maakte een forse regenbui een voortijdig einde aan de strijd maar toen waren de eliminaties al een heel eind gevorderd. In de klasse Street Bike ET kom met André van Workum (Leidschendam) zelfs een winnaar worden gehuldigd. De klasse Junior Drag Bike kwam tot de finale waarbij Cooper van de Mosselaar (Grave) het had moeten opnemen tegen Mike van de Beek (Almere) en datzelfde gold door de klasse Super Street Twin waar het Duitse onderonsje tussen Jörg Lymant en Thomas Krause wachtte. Alle overige klasse kwamen tot de halve finale. De wedstrijd in de klasse Super Twin Top Gas telde mee voor de Euro Series en daarbij was het Lando Beugelsdijk (Voorhout) die samen met de Tsjech Milan Kolacny en de Duitser Gerhard Caspari de halve eindstrijd haalde. In de klasse Funny Bike was Gert-Jan Laseur (Almere) de grote man. Laseur die met zijn Buell uitkomt in het UEM Europees Pro Stock Bike kampioenschap was in de kwalificatie al goed voor een tijd van 7,53 seconden en deed daar in de eliminaties met 7,47 seconden nog een schepje bovenop. Andere halve finalisten waren Luc Raeymaekers (België), Sven Fagan (Denemarken) en Mike Olie (Assendelft). In de klasse Super Street Bike hield Mike Kraaij (Wormerveer) de Nederlandse eer hoog door tussen Erich Gruber (Duitsland), Per Emborg (Denemarken) en Peter Granica (Duitsland) als enige landgenoot de halve eindstrijd te halen. In de klasse Ultimate Street Bike waren de rollen met één Deen (Dan Emborg) en drie Nederlanders, te weten Shamir van Lamoen (Almere), Edward Lourens (Amsterdam) en Sigmaro Profas (Amsterdam) net omgedraaid. Street Bike had een leuke vader-zoon confrontatie kunnen opleveren aangezien daar Vincent en Ferry Driehuijs (Waddinxveen) tot de halve finale wisten door te dringen en het daarin hadden moeten opnemen tegen Hans Gallé (België) en Maurice de Ruiter (Heerlen).

    Bekijk hier én hier op autosport.nl verslagen van de MPM Internationals 2011.
    Tekst: Remco Scheelings
movingthingsforward