Baancondities maken voortijdig einde aan NitrOlympX
Maandag 13 augustus 2012
  • Hockenheim, 13 augustus 2012 - De NitrOlympX op het beroemde Duitse circuit van Hockenheim vormt traditioneel één van de hoogtepunten op de kalender van het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing. Helaas liep het bij de 27ste editie geheel anders. Door fouten bij het schoonmaken van de baan was het asfalt van de Rico Anthes Quartermile zodanig aangetast dat na de kwalificaties van zaterdag bij de autoklassen de eliminaties werden afgelast. Een grote teleurstelling daarmee voor MPM-rijders Marc Meihuizen en David Vegter, die bij de Duitse ronde van het EK op een topklassering uit waren. Bij de motoren werden de eliminaties wel verreden, maar omdat Martijn de Haas het vermogen van zijn MPM Harley ook niet op het asfalt kwijt kon, hoefde ook hij na de kwalificaties niet meer in actie te komen.

    Met het fraaie en met meer dan 50.000 toeschouwers volgepakte Motodrome neemt de NitrOlympX een aparte plaats in op de kalender van het FIA en UEM Europees Kampioenschap Drag Racing. Een unieke sfeer en spannende races waarbij snelle tijden op de klokken konden worden gezet, dat was Hockenheim. Een paar weken voor de Grand Prix van Duitsland moest echter, ten behoeve van de Formule 1, al het rubber van de baan worden verwijderd. Daarbij ging iets mis waardoor niet alleen het rubber maar ook de bitumen werden verwijderd. Wat overbleef was een ruw oppervlak van steentjes. Tot overmaat van ramp werd ook nog eens de volledige dragstrip schoongemaakt, voor het grootste deel niet eens onderdeel van het Formule 1-parkoers.

    Pas een week voor de NitrOlympX werd begonnen met het aanbrengen van rubber en traction compound, naar al snel bleek veel te laat, waarbij ook vraagtekens kunnen worden gezet bij het feit of de juiste methode werd gehanteerd. Na een eerste inspectie en het zien van zonder grip over de baan slingerende auto's uit de Sportsman klassen, besloten de FIA en UEM-rijders dan ook de vrijdagkwalificaties over te slaan. Wat moest men immers met 3.000 pk sterke Pro Mods op een baan die nog geen 300 pk aankon. Niet alleen zou het peperdure materiaal beschadigd raken, ook zouden gevaarlijke situaties kunnen ontstaan met alle kanten op glijdende voertuigen.

    De wedstrijdleiding besloot echter de kwalificaties van zaterdag wel gewoon op het programma te laten staan. Al snel bleek echter dat op een verantwoorde manier rijden onmogelijk was. Niemand kwam zonder doorspinnende banden van de startlijn, terwijl diverse rijders alle zeilen moesten bijzetten om niet in de muur te belanden. Marc Meihuizen besloot dan ook na zijn eerste run op deze baan niet meer in actie te komen, een besluit dat door veel rijders werd gesteund en gevolgd. David Vegter deed nog wel een tweede poging waarbij de MPM-piloot in 7,6 seconden nota bene de snelste tijd van het Pro Mod-veld reed. Ter vergelijking, onder normale omstandigheden zou een tijd van 6,0 seconden goed zijn voor een topklassering, terwijl Michael Gullqvist vorig jaar met 6,007 seconden de snelste tijd voor zich opeiste. Op zaterdagavond besloten de FIA-rijders dan ook op zondag geen eliminaties te verrijden. Van een veilige en eerlijke (er zat ook nog eens een verschil van ruim twee seconden tussen de linker- en rechterbaan) competitie kon geen sprake zijn. Daarmee kwam er dus voor de Pro Mod-rijders en nog drie andere FIA-klassen een voortijdig einde aan de 27ste NitrOlympX.

    Bij de motoren werd na de kwalificaties beslist om de eliminaties wel gewoon te laten verrijden. Martijn de Haas kon het vermogen van zijn MPM Harley echter ook niet op het gladde asfalt kwijt en besloot de kwalificaties met een twaalfde plaats. Aangezien alleen de eerste acht doorgingen naar de eliminaties was daarmee ook voor het Haas Brothers team de 27ste NitrOlympX op zaterdag over.

    Gelukkig kan de kater van Hockenheim snel worden weggespoeld. Van 24 tot en met 26 augustus staat namelijk al de vijfde ronde van het FIA en UEM Europees Kampioenschap op het programma. Het snelle MPM-drietal treedt dan aan op Tierp Arena, het hypermoderne dragrace-complex een kleine honderd kilometer boven Stockholm. Hopelijk hebben de deelnemers dan wel de juiste combinatie van een goede baan en mooi weer.
    Tekst: Remco Scheelings
movingthingsforward