Pim van Riet zoekt de aansluiting in het Dutch GT4
Maandag 01 juni 2009
  • Zandvoort, 1 juni 2009 - De Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort hebben voor het Rhesus Racing Team van Pim van Riet niet het succes opgeleverd dat er op grond van zijn sterke rijden tijdens de Paasraces werd verwacht. De indrukwekkende Aston Martin Vantage GT4 waarmee de mede door MPM gesteunde rijder de strijd in het Dutch GT4 Championship aangaat is nog niet helemaal op volle oorlogssterkte.

    Tijdens de kwalificatietrainingen werd al duidelijk dat het een moeilijk weekend zou gaan worden voor de beide coureurs van het Rhesus Racing Team. Pim van Riet kon met de aangepaste Aston Martin GT4 niet goed uit de voeten. “De technische organisatie heeft mijn mooie tweede plaats tijdens Pasen ‘beloond’ met het reduceren van het motorvermogen plus extra gewicht in de auto. En daardoor komen nu ineens de zwakke plekken tevoorschijn. We krijgen de wegligging niet op orde. Vooral de voorkant is veel te stijf en zachtere veren komen pas voor de volgende races”, verklaarde Van Riet zijn zevende plaats op de startgrid voor de eerste race en de tiende voor de tweede manche.

    De eerste race liep op een spannende strijd om de zesde plaats uit. Van Riet zat midden in een groep van zeven coureurs, die als aan een touwtje over het circuit raceten. Het was een warme dag en dat had zijn nadeel, zo bleek al snel. Omdat Van Riet de hele tijd dicht achter zijn voorganger reed kregen zijn remmen te weinig koellucht waardoor de zware Aston Martin steeds minder vertraagde en hij uiteindelijk tegen zijn voorganger opbotste. “Dat was gewoon niet te voorkomen. Ik werd zelf wel drie keer vol van achteren geraakt door een Finse rijder die met hetzelfde probleem kampte. We moeten snel iets voor de remmen verzinnen want anders gaat het een keer helemaal fout”, gaf Van Riet aan. Voor de twee races op Pinkstermaandag had het team een tijdelijke aanpassing voor de remmen bedacht en dat bleek goed te werken. Maar de wegligging van Van Riet’s auto was nog steeds verre van optimaal, zodat hij ook in die twee manches geen gooi naar een podiumplaats kon doen. Hij finishte als negende en twaalfde. “In de tweede race had ik zevende kunnen worden maar we wisten niet dat het reglement van de verplichte pitstop was veranderd. Daardoor kreeg ik ook nog eens een tijdstraf waardoor ik slechts als twaalfde werd geklasseerd. Kortom, een weekend om snel te vergeten. Het wachten is nu op de nieuwe onderdelen, die we voor de eerstvolgende races in Assen zullen hebben. Dan zullen we zeker beter partij kunnen geven.”

    Uistlag race 1: 1. Junior Strous (Aston Martin GT4) 14 ronden in 26 min. 17”388; 2. Tim Buijs (BMW M3) op 0”564; 3. Christiaan Frankenhout (Porsche GT3) op 1”000; 7. Pim van Riet (Aston Martin GT4) op 17”672
    Uitslag race 2: 1. Jeroen Bleekemolen (Corvette C6), 14 ronden in 26 min. 18”583; 2. Phil Bastiaans (Porsche GT3) op 0”740; 3. Danny van Dongen (Corvette C6) op 0”782; 9. Pim van Riet op 9”116
    Uitslag race 3: 1. Buijs/Bleekemolen (BMW M3) 26 ronden in 50 min. 37”074; 2. Knap (BMW M3) op 5”254; 3. Bastiaans/Frankenhout (Porsche GT3) op 7”156; 12. Pim van Riet op 1 min. 12”011
    Stand: 1. Christiaan Frankenhout 44; 2. Jeroen Bleekemolen 40; 3. Paul van Splunteren 34; 4. Phil Bastiaans 32; 14. Pim van Riet 13
    Tekst: Remco Scheelings
movingthingsforward