Robert Koper met meer vermogen onderweg
Dinsdag 15 september 2009
  • Santa Pod, 15 september 2009 - Robert Koper wilde tijdens de European Finals de opgaande lijn van de NitrOlymp'x doorzetten en met een nieuw persoonlijk record het seizoen in stijl afsluiten. Met meer vermogen ging de MPM-rijder de strijd met de sterke Europese concurrentie aan maar het tekort aan testruns brak de man uit Heemskerk op waardoor de extra pk's niet op de weg konden worden gebracht. Desondanks plaatste Koper zich als 14de voor de eliminaties en is in de eindstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap de hoogstgeplaatste Nederlander.

    Stralende weersomstandigheden lokten veel publiek naar Santa Pod waardoor de European Finals, de afsluitende ronde van het FIA Europees Kampioenschap, voor volgepakte tribunes kon worden afgewerkt. Na de succesvolle en probleemloze runs tijdens de NitrOlymp'x wilde Robert Koper op Santa Pod 'een stapje meer'. Dat 'meer' was dan vermogen waardoor een nieuw persoonlijk record en een plaats in de subtop tot de mogelijkheden moest behoren. "Je kunt wel veilig steeds dezelfde runs kopiëren, maar daar ga je niet sneller mee. Op een gegeven moment moet je wat risico's nemen en er een schepje bovenop doen", aldus de ambitieuze MPM-coureur.

    Dat er in de lachgasmotor van de '68 Pontiac Firebird voldoende potentieel zat werd snel duidelijk. Om dit vermogen op het asfalt over te brengen en in snelheid om te zetten vereist echter de nodige testruns. En juist dat ontbrak, want Koper had er met de net één jaar oude auto slechts zes volledige runs opzitten. Vier kwalificatieruns om de bij het extra vermogen horende juiste afstelling van het chassis te vinden en ook nog een snelle kwalificatietijd op de klokken zetten is geen eenvoudige zaak. "In de eerste kwalificatierun maakte ik zelf een fout. Ik drukte de koppeling niet hard genoeg in waardoor deze te vroeg omhoog kwam. Daarbij had ik ook nog tireshake. In de tweede run had ik zoveel grip dat de voorwielen te hoog van de grond kwamen en ik richting de muur ging", aldus Koper. Om de tireshake op te lossen werd in overleg met Roger Johansson besloten de bandenspanning iets te verhogen. Ondanks dat de Pontiac allesbehalve recht over de baan ging hield de MPM-rijder het gas erop en zette een tijd van 6,96 seconden op de klokken, achteraf goed voor de 14de kwalificatiepositie. Het persoonlijk record van 6,573 seconden bleef vooralsnog buiten bereik. "Vermogen erbij zetten is niet zo'n probleem. Maar vervolgens de juiste onderstelafstelling vinden om deze extra pk's ook op het asfalt over te brengen, dat is de kunst en dat vraagt veel runs. Je ziet het aan Roger Johansson zelf. Die is er bijna twee jaar mee bezig geweest maar had het tijdens de European Finals eindelijk voor elkaar", aldus Koper.

    Met zijn 14de kwalificatietijd moest de MPM-coureur het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen de als derde gekwalificeerde supersnelle Zwitser Bruno Bader. Met zijn blower-Corvette klokte Bader een tijd van 6,11 seconden, voor de lachgasmotor van Koper een onmogelijke opgave. Daarbij kwam ook nog dat de Nederlander zonder aanwijsbare reden zijn koppeling in rook zag opgaan. "We hadden het seizoen graag afgesloten met een run in de 6,4 of 6,5 seconden. Daarvoor zijn echter meer testruns nodig", aldus de man uit Heemskerk. Koper eindigde dit seizoen als 16de in het FIA Europees Kampioenschap Pro Modified en is daarmee de hoogstgeplaatste Nederlander in deze competitieve titelstrijd.

    De mede door MPM gesteunde Henri Joosten moest het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen de nummer één uit de kwalificatie, Mats Eriksson. Wetende dat hij het met zijn lachgasmotor op pure snelheid zou moeten afleggen tegen de nieuwe Europese recordhouder gokte Joosten op een snelle reactietijd maar trok een rood licht. Voor de eveneens door MPM gesteunde David Vegter eindigden de European Finals wel heel triest. In de eerste kwalificatierun rolde Vegter met zijn Camaro naar de finishlijn toen hij met meer dan 200 km/u werd getorpedeerd door zijn uit de koers geraakte tegenstander. Vegter bleef bij de crash ongedeerd maar de volledig buiten zijn schuld ontstane schade aan de Camaro was zeer groot.
    Tekst: Remco Scheelings
movingthingsforward