David Vegter bij European Finals op Santa Pod pas in halve finale gestuit
Maandag 09 september 2013
  • Santa Pod (Engeland), 9 september 2013 - Na zijn pech bij de vorige race in Zweden, heeft MPM-coureur David Vegter op Santa Pod keihard teruggeslagen. In de afsluitende wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap bracht de Vegter Pro Mod Racing-piloot het in de kwalificaties tot een zesde tijd en maakte vervolgens in de eliminaties nog meer indruk door tot de halve finales door te dringen. Daarin toverde de MPM-rijder met 6,06 seconden zijn snelste tijd van het weekend op de klokken en kwam aan de finish slechts 0,02 seconde tekort om zich voor de finale te plaatsen. 'Op dat moment was het even het maximale dat erin zat. Helaas was het net niet genoeg', aldus Vegter, die in de eindstand van het FIA Europees Kampioenschap op een keurige vijfde plaats eindigde.

    Er moest door Vegter Pro Mod Racing veel werk worden verzet om de '67 Camaro op tijd race-klaar te hebben voor de European Finals, de afsluitende wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op de Engelse baan van Santa Pod. In de voorgaande race in Zweden had de motor van de Camaro schade opgelopen en dus draaide het team overuren om de zwaarbevochten vijfde plaats in de tussenstand van het kampioenschap te kunnen behouden.

    Bij de eerste kwalificatierun bleek meteen dat het team van Vegter Pro Mod Racing uitstekend werk had geleverd, want met een tijd van 6,18 seconden pakte de MPM-piloot meteen de tweede tijd in het uit 17 deelnemers bestaande veld. Met het idee dat er dus nog veel meer in moest zitten, ging het team aan de slag om in de drie resterende kwalificatieruns deze tijd verder omlaag te brengen. Tyreshake bleef echter een steeds terugkerend probleem, waardoor er met 6,20, 6,57 en 6,25 seconden weliswaar redelijke tijden op de klokken verschenen, maar een verbetering er niet meer inzat. Het MPM-team kon hier uiteraard maar moeilijk tevreden mee zijn en dus werd er op zaterdagavond nog lang doorgewerkt om voor de eliminaties een afstelling te vinden die beter paste bij de, mede door de temperatuursschommelingen, lastig in te schatten baan van Santa Pod.

    Omdat andere rijders hun tijden wel wisten te verbeteren, besloot Vegter de kwalificaties op plaats zes en daardoor moest de MPM-piloot het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen Wayne Nicholson. Bij de burn out had de Engelsman echter al problemen en kon niet van start gaan, waardoor Vegter zich automatisch voor de kwartfinales plaatste. Daarin wachtte met Mattias Wulcan, de nummer twee in de tussenstand van het FIA Europees Kampioenschap, een tegenstander van formaat. De Zweed was echter te vroeg weg en kreeg een rood licht, waardoor Vegter zich makkelijker dan gedacht voor de halve finales plaatste. Omdat tyreshake het team nog steeds parten speelde, werd voor de halve finale tegen Bruno Bader de afstelling radicaal omgegooid. De Zwitser reed constant tijden van 6,05 seconden en dus restte er voor de MPM-coureur alleen maar 'alles of niets'. En bijna werd het alles. Zij-aan-zij snelden Vegter en Bader over de baan en met 6,06 seconden noteerde de MPM-piloot precies op het juiste moment zijn met afstand snelste tijd van het weekend. Vegter bleef met deze tijd zelfs maar 0,01 seconde verwijderd van zijn persoonlijk record. Toch was het net niet genoeg, want Bader verbeterde zich juist in deze run tot 6,04 seconden, een nieuw persoonlijk record voor de Zwitser en passeerde daarmee 0,02 seconde eerder dan Vegter de finishlijn. 'We hebben echt alles geprobeerd en deze afstelling pakte goed uit. Dit was het maximale, meer zat er even niet in. Jammer alleen dat het net niet genoeg was. We lagen zo dicht bij elkaar dat ook Bader niet wist wie er gewonnen had', aldus Vegter. Aan de ene kant was de MPM-piloot uiteraard teleurgesteld dat hij de finale met zo'n klein verschil gemist had, aan de andere kant was er ook tevredenheid dat de laatste wijzigingen aan de afstelling het gewenste effect hadden gehad. 'Als we deze afstelling in de kwalificatie al hadden gevonden, hadden we daarop verder kunnen bouwen en waren we nu wellicht net iets sneller geweest. Maar helaas, zo werkt het niet.'

    Met zijn plaats in de halve finale scoorde Vegter meer dan genoeg punten om de vijfde plaats in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap definitief voor zich op te eisen. Een keurig resultaat, zeker omdat door de motorschade bij de wedstrijd in Zweden, daar niet gescoord kon worden. Deze winter gaat de MPM '67 Camaro tot de laatste schroef uit elkaar en zal waar nodig worden opgefrist om zo volgend seizoen weer in optimale conditie aan de start te verschijnen.
    Tekst & foto's: Remco Scheelings
movingthingsforward