Engels zomerweer dwarsboomt snelle plannen MPM-coureur David Vegter
Maandag 30 juni 2014
  • Santa Pod (Engeland), 30 juni 2014 – MPM-coureur David Vegter heeft een op z’n zachtst gezegd frustrerend raceweekend achter de rug. Het aantal keren dat de Nederlandse Pro Modified-coureur naar de start werd geroepen om uiteindelijk door steeds maar terugkerende regen onverrichterzake rechtsomkeert te kunnen maken richting de pits, was nog net op de vingers van één hand te tellen. In drie dagen kwam de MPM-piloot slechts twee keer op de baan, maar had aan één run ook meteen genoeg om op overtuigende wijze de eerste kwalificatiepositie voor zich op te eisen. Ook op zondag stond de ’67 Camaro in de startblokken voor de eerste eliminatieronde toen het opnieuw begon te regenen en de organisatie niets anders restte dan de Summer Nationals voortijdig af te blazen.

    Na zijn schuiver tijdens ‘Round 1’ op Santa Pod, wilde MPM-coureur David Vegter met zijn weer volledig gerepareerde ’67 Camaro nog enkele testruns maken, voordat in augustus de extreem drukke tweede helft van het FIA EK-seizoen begint. Vegter Pro Mod Racing had daarvoor het oog laten vallen op de Summer Nationals, een ronde voor het Britse MSA National Drag Racing Championship, eveneens op de baan van Santa Pod Raceway. Met zeven Britse tegenstanders was de concurrentie heel behoorlijk, maar veel belangrijker voor Vegter was: meters maken en de afstelling van de MPM-Camaro verder optimaliseren. De meest in het oog springende reparatie na de touché met de muur van Santa Pod eind mei, was de volledig nieuwe matzwarte laklaag, waarop de fraaie MPM-bestickering met vlammen nog beter tot zijn recht komt. Nadat op Santa Pod ook nog de eerder beschadigde achterspoiler op de auto was gezet, stond Vegter Pro Mod Racing in de startblokken voor een paar mooie runs.

    Maar helaas, in Engeland een wedstrijd Summer Nationals noemen is vragen om problemen want dan krijg je het typisch Engelse zomerweer er meteen gratis bij. Op vrijdagmiddag stond Vegter net klaar in de line-up voor een testrun, toen het begon te regenen en de crew de ’67 MPM-Camaro weer onverrichterzake kon terugduwen naar de pits. Dit ritueel herhaalde zich bij de eerste officiële kwalificatierun op zaterdagochtend. Toen het uiteindelijk droog werd, kon in de loop van de zaterdagmiddag dan echt de eerste run worden gemaakt. Alsof er niets gebeurd was, zette Vegter een tijd van 6,37 seconden op de klokken. Hoewel het team met de tijd natuurlijk niet echt blij kon zijn, was het voor de MPM-piloot ruim voldoende om de eerste kwalificatiepositie voor zich op te eisen. “We hadden wat in de tune-up veranderd, maar dat werkte niet helemaal waardoor de motor op de momenten dat het moest te weinig toeren maakte”, aldus Vegter, die desalniettemin blij was dat hij eindelijk had kunnen rijden. Rond half acht in de avond stond er een tweede kwalificatierun gepland, maar toen Vegter de baan opdraaide, bleek net daarvoor een Pro Mod-rijder een flink oliespoor te hebben achtergelaten. Met de geluidsdeadline van acht uur in beeld, kon het MPM-team weer terug naar de pits.

    De gemiste kwalificatierun werd vervolgens op zondagochtend in het programma ingepast. De omstandigheden waren nu met volop zon een stuk beter, maar dat kon bepaald niet worden gezegd van de kwalificatierun van de Nederlander. Een enorme tyre shake maakte een normale run onmogelijk en hoewel Vegter nog lange tijd probeerde ‘door de tyre shake heen te rijden’, moest hij uiteindelijk toch van het gas. Zijn 6,37 seconden werd echter niet bedreigd en daarmee ging de MPM-piloot als ‘nummer één gekwalificeerd’ naar de eliminaties. Maar het leek wel alsof de weergoden er een spelletje van maakten, want ondanks de eerdere zon begon het toch weer licht te regenen. Eindeloos moest de start van de eliminaties worden uitgesteld en werden deelnemers opgeroepen om naar de start te komen om vervolgens weer naar de pits terug te moeten keren omdat het toch weer was gaan regenen. Pas aan het eind van de middag was het voldoende droog en nadat eerst twee andere klassen hun eerste eliminatieronde hadden afgewerkt, was het de beurt aan de Pro Mods. Maar ook nu was het Vegter niet gegund, want nadat de eerste twee Pro Mod-runs waren geweest en de MPM-Camaro aan bod was voor zijn eerste eliminatieronde, begon het opnieuw te regenen. Gezien de nog resterende tijd en het feit dat de weersvooruitzichten ook niet veel beter waren, besloot de organisatie de wedstrijd verder te beëindigen. Daarmee kwamen de Summer Nationals, niet in het minst voor de hard werkende baancrew die iedere keer weer de baan droog had gemaakt, tot een zeer onbevredigend einde en kon Vegter niet zijn zo gewenste runs maken en een mooi resultaat mee naar huis nemen.

    Omdat Vegter Pro Mod Racing niet aan de start komt bij de FIA EK-race in Finland, is de volgende wedstrijd op hun kalender de derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap half augustus in Hockenheim, waar op het Duitse circuit de traditionele NitrOlympX op het programma staat.
    Tekst & foto's: Remco Scheelings
movingthingsforward