Gebroken blowerbelt helpt kansen MPM-coureur Marc Meihuizen in Zweden op zeep
Dinsdag 26 augustus 2014
  • Tierp (Zweden), 26 augustus 2014 – Met een prachtige tweede kwalificatiepositie behoorde MPM-coureur Marc Meihuizen tot een van de favorieten op de eindoverwinning tijdens de Turtle Wax Internationals op het Zweedse Tierp Arena. In de eerste eliminatieronde was er dan ook geen vuiltje aan de lucht en met een run onder de zes seconden leek de MPM-piloot rechtstreeks op weg naar een plaats in de kwartfinales. Zonder aanwijsbare reden brak echter de blowerbelt en zonder aandrijving moest Meihuizen machteloos toezien hoe zijn ‘68 Pontiac Firebird net voor de finishlijn werd gepasseerd door Urban Johansson. “Zoveel pech doe je niets tegen. We vervangen alle onderdelen altijd op tijd en deze belt had er pas een paar runs opzitten. Doodzonde want ik had hier graag met Michael Gullqvist om de overwinning gestreden”, blikte Meihuizen op zijn pech terug.

    Na de slechte banen van Alastaro en Hockenheim waarop de JWR Racing ’68 Pontiac zijn vermogen niet kwijt kon, stond met Tierp Arena tijdens de vierde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing weer een snelle baan op het programma. Tierp Arena is niet alleen het modernste dragrace-complex van Europa, maar met zijn betonnen baan is het bij de auto’s goed voor negen van de tien Europese records en dus extreem snel. De eerste kwalificatiepoging leverde voor MPM-piloot Marc Meihuizen echter nog niet meteen het gewenste resultaat op. Door een probleem met de versnellingsbak van de ’68 Firebird kon Meihuizen niet doorschakelen naar de tweede versnelling en moest de run voortijdig afbreken. Ook de tweede kwalificatierun verliep kort na de start door tyre shake niet vlekkeloos, maar ondanks dat de MPM-piloot ‘even’ van het gas moest, kwam er toch nog een tijd van 6,16 seconden op het scorebord, goed voor een voorlopige negende positie in het meer dan twintig auto’s tellende veld. Veelbetekenend was de eindsnelheid van maar liefst 389 km/u, een duidelijke indicatie dat er nog veel meer aan zat te komen.

    En dat ‘meer’ kwam er tijdens de derde kwalificatiesessie op zaterdag dan ook uit. In 5,997 seconden dook Meihuizen onder de magische 6-secondengrens en schoof daarmee achter regerend kampioen Michael Gullqvist door naar de tweede kwalificatiepositie. “Op dit soort goede banen zie je welke auto’s serieus snel zijn, Gullqvist en wij. Er zit nog zoveel reserve in de auto dat de volgende run wel een 5,8 seconden moet zijn. Als we de eerste versnelling goed doorkomen en dan deel twee van de run rijden zoals we nu doen, duik je zelfs laag in de 5,8 seconden”, aldus een aanzienlijk meer tevreden MPM-piloot. Helaas kwam een vierde kwalificatierun er door een forse regenbui niet meer van, maar met een tweede kwalificatiepositie deed Meihuizen het in het extreem sterke veld meer dan uitstekend.

    In de eerste eliminatieronde moest de JWR Racing Pontiac het vervolgens opnemen tegen Urban Johansson, een gevaarlijke outsider die extreem snelle runs afwisselt met volslagen mislukkingen. Na de start leek er voor Meihuizen al niets meer aan de hand, want met ruime voorsprong leek de MPM-piloot zich voor de kwartfinales te gaan plaatsen. “Opeens brak echter de blowerbelt en omdat die ook de ontsteking uitsloeg, viel alle aandrijving weg en werd het opeens heel stil in de auto. Tot mijn verbazing kwam Johansson niet meteen langszij, maar net voor de finish kwam hij toch nog voorbij stuiven en was het dus een verloren zaak. Pure pech want de blowerbelt had nog ruim tien runs mee moeten kunnen gaan. Ook aan de motor was niets, dus dat kan ook niet de oorzaak van de breuk zijn. Gewoon weer eens domme pech”, aldus een zwaar teleurgestelde Meihuizen, om te vervolgen: “Dit is zo jammer. Als je de computerdata bekijkt, waren we op weg naar een dikke 5,8 seconden. Samen met Gullqvist rijden we hier fluitend onder de zes seconden en hadden het met elkaar kunnen uitvechten om de overwinning. Helaas is ons dat niet gegund.”

    Over iets meer dan een week krijgt Meihuizen opnieuw de kans om zijn snelheid te tonen en dit dan wel in een mooi wedstrijdresultaat om te zetten. Van 5 tot en met 7 september staat op Santa Pod Raceway met de European Finals de vijfde en laatste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap op het programma. Eerder dit jaar dook de MPM-piloot op de Engelse baan ook al onder de zes seconden en er is de Nederlander veel aan gelegen om het seizoen af te sluiten met een persoonlijk record in de 5,8 seconden.
    Tekst & foto's: Remco Scheelings
movingthingsforward