Kater voor MPM-coureur David Vegter op Tierp Arena
Dinsdag 26 augustus 2014
  • Tierp (Zweden), 26 augustus 2014 – De Turtle Wax Internationals op Tierp Arena is voor MPM-coureur David Vegter op een enorme teleurstelling uitgelopen. Na zijn fraaie runner-up positie op Hockenheim ging de Nederlandse Pro Modified-piloot vol vertrouwen richting de Zweedse ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. Met een keurige 6,08 seconden leek Vegter zich in de kwalificaties dan ook in de top tien te nestelen. De deceptie kwam echter na afloop. De ’67 Camaro bleek bij de weging twee kilogram te licht waardoor de tijd verviel, de MPM-piloot terugzakte naar de 17de plaats en dus niet gekwalificeerd was voor de eliminaties. “Onbegrijpelijk. Op Santa Pod en Hockenheim zat de auto ruim vijftien kilogram boven het vereiste minimumgewicht en in die tussentijd is er niets veranderd”, aldus een zwaar teleurgestelde Vegter.

    Twee weken na de NitrOlympX op Hockenheim waar MPM-piloot David Vegter schitterde met een runner-up positie in de Pro Modified klasse, stond voor de rijders van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing alweer de vierde ronde van het kampioenschap op het programma. Strijdtoneel was dit keer het Zweedse Tierp Arena, niet alleen het modernste dragrace-complex van Europa, maar ook een baan waar extreem snelle tijden mogelijk zijn. Met meer dan twintig snelle, overwegend Scandinavische deelnemers, stond er op het ruim 100 kilometer boven Stockholm gelegen circuit het sterkste deelnemersveld van dit jaar aan de start.

    De snelle betonnen baan van Tierp Arena vraagt een totaal andere afstelling dan die van Hockenheim. De eerste kwalificatiesessie werd de ’67 Camaro, net als zoveel andere deelnemers, geplaagd door tyre shake, waardoor Vegter al kort na de start van het gas moest. Na de nodige aanpassingen verliep de tweede kwalificatierun een stuk beter. Ondanks opnieuw een lichte vorm van tyre shake kon de MPM-piloot zijn run nu wel vol doortrekken en met 6,08 seconden verscheen er tot grote vreugde van de Vegter Pro Mod Racing-crew een uitstekende tijd op het scorebord. Met deze tijd stond Vegter in een keer ruimschoots in de top tien op slechts 0,08 seconden van de nummer één positie. De deceptie kwam echter snel, want bij de weging na de run bleek de ’67 Camaro twee kilogram te licht, waardoor de tijd werd geschrapt en de Nederlander naar plaats twintig duikelde. “Echt onbegrijpelijk. De auto is op Santa Pod en Hockenheim gewogen en was toen zelfs vijftien kilogram boven het vereiste minimum. Er is niets veranderd en nu zijn we ineens zeventien kilogram lichter”, aldus een even verbaasde als teleurgestelde Vegter.

    Er was echter nog niets verloren want voor zaterdag stonden er nog twee kwalificatieruns op het programma. In de eerste run speelde opnieuw het probleem van tyre shake op waardoor de tijd bleef steken op 6,53 seconden. Weliswaar steeg de MPM-piloot daarmee naar plaats zeventien, maar dat was nog steeds buiten de top zestien die recht heeft op een plaats in de eliminaties. Tot overmaat van ramp gooide vervolgens regen roet in het eten waardoor de vierde en laatste kwalificatiesessie kwam te vervallen. Geen nieuwe kans dus voor Vegter en daarmee beëindigde de Nederlander de kwalificatie op de gehate zeventiende positie en was dus eerste reserve voor de eliminaties. Met zijn oorspronkelijk tijd van 6,08 seconden zou de MPM-piloot de kwalificatie als tiende hebben afgesloten, op 0,1 seconden van de nummer één.

    Als eerste reserve stond de Vegter Pro Mod Racing Camaro bij de eerste eliminatieronde op zondagochtend geduldig te wachten of een van de andere deelnemers wellicht een probleem zou hebben en Vegter zijn plaats op de eliminatieladder kon innemen. Dit gebeurde echter niet en zo kon de MPM-piloot zonder op de wedstrijddag in actie te zijn gekomen onverrichterzake terug naar de pits. In de tussenstand van het kampioenschap moest Vegter twee plaatsen prijsgeven en staat daarin nu achtste.

    Veel tijd om over het Zweedse verlies na te denken heeft Vegter Pro Mod Racing niet. Van 5 tot en met 7 september staat op het Engelse Santa Pod Raceway alweer de vijfde en laatste ronde van het FIA Europees Kampioenschap op het programma. De MPM-piloot is uit op eerherstel en zal het seizoen op een goede manier en dus met een topprestatie willen afsluiten.
    Tekst & foto's: Remco Scheelings
movingthingsforward