Marc Meihuizen met vierde plaats beste Nederlander in FIA EK Pro Modified
Maandag 10 september 2012
  • Santa Pod, 10 september 2012 - Met een vierde plaats is MPM-coureur Marc Meihuizen voor het tweede achtereenvolgende jaar de hoogst geklasseerde Nederlander geworden in de eindstand van het FIA Europees Kampioenschap Pro Modified. Toch was Meihuizen op z'n zachtst gezegd 'not amused' nadat tijdens de European Finals op Santa Pod de pechduivel al in de tweede kwalificatierun toesloeg. De MPM-piloot kon daardoor zijn ware snelheidspotentieel niet laten zien en dus zat een topklassering in de laatste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap en een derde plaats in de eindstand er niet in.

    Na zijn fraaie halve finaleplaats tijdens de Scandinavian Internationals twee weken geleden op Tierp Arena, was MPM-coureur Marc Meihuizen opgerukt naar de vierde plaats in het FIA Europees Kampioenschap Pro Modified, op slechts één punt van de als derde geklasseerde Zweed Bert-Ove Olofsson. De zesde en laatste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing werd verreden op Santa Pod Raceway. MPM-coureur Meihuizen wilde op de Engelse baan snelle tijden op de klokken zetten om daarmee vervolgens in de wedstrijd een hoge klassering te behalen. Daarmee zou dan ook een derde plaats in de zwaarst gevochten klasse van het FIA Europees Kampioenschap zeker zijn.

    Het liep echter voor de MPM-piloot heel anders. In de eerste kwalificatierun had de '68 Firebird teveel vermogen waardoor de achterbanden grip verloren. Met nog drie pogingen te gaan, nam Meihuizen geen onnodige risico's en liet de run verder lopen. Met een door crewchief Joeri Woudenberg iets aangepaste set-up ging Meihuizen vol vertrouwen de tweede run in. Door Olofsson was namelijk al een tijd van 6,02 seconden neergezet en dus was voor de MPM-piloot een lage 6,0 of zelfs een 5,9 seconden mogelijk. Kort na de start viel de Firebird echter stil en kon Meihuizen zijn run zelfs niet afmaken. In de pits bleek vervolgens de ernst van de schade. Door vermoedelijk een breuk van een (inwendig) onderdeel was de volledige transmissie verwoest, waarbij zelfs de tandwielen dwars door de zwaar-metalen behuizing naar buiten waren gekomen. Door het wegvallen van de aandrijving had vervolgens de motor een fractie van een seconde onbelast gedraaid, waardoor deze veel te veel toeren had gemaakt, met als gevolg dat alle bewegende delen in de motor 'overleden' waren en ook het blok schade had opgelopen.

    Een tweede transmissie en alle losse motoronderdelen waren wel voorradig, maar een reserve motorblok ontbrak. Omdat herstel van het blok ter plaatse onmogelijk was, restte J.W.R. Racing niets anders dan de European Finals verder voor gezien te houden. Meihuizen kwam daardoor op de tweede kwalificatiedag en tijdens de eliminaties niet meer in actie. Daarmee zat een positieverbetering in de titelstrijd er niet meer in en eindigde Meihuizen voor het tweede achtereenvolgende jaar op een vierde plaats in de prestigieuze titelstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Pro Modified. Blij kon Meihuizen daar echter niet van worden, want de MPM-piloot had ook tijdens de laatste wedstrijd van het seizoen gewoon willen racen en snelle tijden op de klokken willen zetten.

    Met zijn vierde plaats was Meihuizen ook weer de hoogst geklasseerde Nederlander, terwijl met een zesde plaats voor David Vegter beide MPM-piloten in het kampioenschap de topzes haalden.
    Tekst & foto's: Remco Scheelings
movingthingsforward