Marc Meihuizen sluit FIA Europees Kampioenschap in Engeland af met snelste Pro Modified-tijden en derde plaats in titelstrijd
Maandag 09 september 2013
  • Santa Pod (Engeland), 9 september 2013 - MPM-coureur Marc Meihuizen heeft tijdens de European Finals opnieuw indruk gemaakt door in de Pro Modified klasse met afstand de snelste tijden op de klokken te zetten. Met zijn 5,96 seconden pakte de J.W.R. Racing-rijder de eerste kwalificatiepositie en wist daarbij als enige deelnemer de 6-secondenbarrière te doorbreken. In zowel de achtste als kwartfinales herhaalde de MPM-piloot dit kunststukje en plaatste zich daarmee als favoriet voor de halve finales. Helaas was in de kwartfinale de starterkrans losgeraakt waardoor de motorplaat schade had opgelopen en moest Meihuizen afzien van deelname aan de halve eindstrijd. Daarmee zag de MPM-piloot een open kans om opnieuw een wedstrijd in het FIA Europees Kampioenschap op zijn naam te schrijven, in rook opgaan. In deze prestigieuze titelstrijd eindigde Meihuizen op een prachtige derde plaats en is daarmee opnieuw de hoogst geklasseerde Nederlander.

    De European Finals op de Engelse baan van Santa Pod Raceway was de zesde en daarmee tevens laatste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. Dat MPM-coureur Marc Meihuizen met zijn J.W.R. Racing '68 Pontiac Firebird tot de allersnelste combinaties van het Pro Modified-veld behoort, was dit seizoen al duidelijk geworden. Tijdens de wedstrijd eind mei doorbrak Meihuizen voor het eerst in zijn carrière de 6-secondengrens, pakte op Alastaro in Finland zijn eerste FIA EK-zege en verbeterde twee weken geleden op Tierp Arena zijn persoonlijk record tot 5,905 seconden.

    In de eerste kwalificatiesessie voor de afsluitende European Finals maakte Meihuizen meteen zijn bedoelingen duidelijk. Met een tijd van 5,963 seconden zette de MPM-piloot de voltallige concurrentie op grote achterstand. Ook in de overige drie runs wist niemand zelfs ook maar in de buurt te komen van de tijd van de Nederlander en daarmee prijkte de naam van Meihuizen na afloop van de kwalificaties nog steeds bovenaan de lijst op plaats één! Crewchief en tuner van de MPM-Firebird over de kwalificaties: 'Omdat onze tijd zo scherp stond, zijn we in de andere runs wat dingen gaan proberen. Dat leverde weliswaar geen tijdsverbeteringen op, maar we wisten toen wel meteen wat wel en niet mogelijk was.'

    J.W.R. Racing ging terug naar de set-up van de eerste kwalificatierun en dat die goed was, bleek al snel. In de eerste eliminatieronde moest Meihuizen het opnemen tegen Kevin Slyfield en waar de Engelsman een rood licht trok, stormde de MPM-Firebird naar een winnende tijd van 5,97 seconden. In de kwartfinale was Norbert Kuno de volgende tegenstander, maar omdat de Duitser wegens olielekkage werd stilgezet, had Meihuizen een bye-run en was dus zeker van een plaats in de halve finale. Dit was echter geen beletsel om met 5,940 seconden voor de derde keer in één weekend de 6-secondenbarrière te doorbreken. Terug in de pits werden bij controle van de motor geen onregelmatigheden ontdekt. Toen het team echter de motor wilde starten voor de standaard opwarmprocedure, maakte een vreemd geluid duidelijk dat de starterkrans gebroken was. De motorplaat had daardoor ook flinke schade opgelopen en met nog een kwartier te gaan tot de start, was reparatie niet meer mogelijk en moest Meihuizen zich noodgedwongen terugtrekken voor de halve finale. Daarmee zag de MPM-piloot een open kans op een tweede FIA EK-zege en wellicht zelfs een eerste 5,8 secondenrun, in het water vallen. Meihuizen bleef gedurende de European Finals de enige Pro Modified-rijder die onder de zes seconden wist te komen, deed dat ook nog eens drie keer en daarmee was het MPM-team met afstand de snelste combinatie in Engeland. Met zijn tijd van 5,940 seconden en snelheid van 242,39 mph (390 km/u) bracht de Nederlandse MPM-rijder ook nog eens twee Britse records op zijn naam.

    In de eindstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap eindigde Meihuizen op een fraaie derde positie en was daarmee opnieuw de hoogst geklasseerde Nederlander. Met twee keer een vierde en nu dus een derde positie is de MPM-coureur in drie opeenvolgende jaren in de top vier van deze sterkst bezette en meest internationale klasse van het FIA Europees Kampioenschap geëindigd. J.W.R. Racing kan daarmee terugkijken op een meer dan uitstekend seizoen, waarin de MPM-Firebird constant tot de allersnelste combinaties van Europa behoorde en alleen een paar keer domme pech een nog hogere klassering in het kampioenschap in de weg stond.
    Tekst & foto's: Remco Scheelings
movingthingsforward