Marc Meihuizen ziet snelle tijden bij Sweden Internationals niet beloond
Maandag 17 juni 2013
  • Tierp, 17 juni 2013 - Met maar liefst drie van de vier kwalificatieruns in de 6,0 seconden behoorde MPM-coureur Marc Meihuizen met zijn '68 Pontiac bij de Sweden Internationals op Tierp Arena tot de snelste en meest constante combinaties van het Pro Modified-veld. Na een fraaie vijfde kwalificatiepositie leek een mooi resultaat in de eliminaties haalbaar. Tyre shake op een plek in de baan waar later nog diverse andere rijders over zouden struikelen, maakte echter in de achtste finales een voortijdig einde aan het tot op dat moment zo sterke optreden van de MPM-piloot bij de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing.

    Met een sensationele 5,913 seconden, goed voor de eerste kwalificatiepositie, had MPM-coureur Marc Meihuizen tijdens de Main Event op Santa Pod het seizoen in stijl geopend. De verwachtingen voor de Sweden Internationals, de tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op het fraai Tierp Arena, waren dan ook hoog gespannen. Pro Modified is in Scandinavië zeer populair en daarmee trok de wedstrijd in Zweden met 25 deelnemers niet alleen een groot, maar kwalitatief ook nog eens zeer sterk veld.

    In de eerste kwalificatieronde maakte Meihuizen zijn bedoelingen meteen duidelijk door zijn J.W.R. Racing '68 Pontiac Firebird in 6,09 seconden over de finish te sturen. Daarmee stond de MPM-piloot op een derde plaats, maar kwam het team meteen tot de conclusie dat het sneller had gekund. De tweede poging was er wat Meihuizen betreft één om snel te vergeten. "Voordat het onze beurt was, waren er zoveel langdurige onderbrekingen geweest, dat ik al een eeuwigheid in die bloedhete auto had gezeten. Toen het eenmaal zover was, was de concentratie helemaal weg en ging alles mis wat maar mis kon gaan", blikte Meihuizen op zijn mislukte run terug. Met zijn tijd van de eerste run sloot de MPM-piloot de dag toch als derde af.

    De derde kwalificatierun op zaterdagochtend ging weer uitstekend. In een strakke run toverde Meihuizen een fraaie 6,049 seconden op het scorebord, een absolute toptijd in dit extreem sterke veld. In de vierde run volgde bijna moeiteloos nog een 6,09 seconden en daarmee was de J.W.R. Racing Firebird drie keer op rij in de 6,0 seconden gedoken. Niet alleen wat snelheid, maar ook wat constantheid betreft zat het dus wel goed. "Het is eigenlijk ongelofelijk zo makkelijk als de auto nu hard gaat. Zelfs met twee keer te vroeg schakelen kwam ik nog uit op 6,09 seconden. Er zit nog zoveel in deze motor", aldus Meihuizen over zijn door Joeri Woudenberg getunede combinatie.

    Met zijn snelste tijd eindigde Meihuizen op een vijfde kwalificatiepositie, was daarbij de hoogst geklasseerde Nederlander en moest het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen Niclas Andersson. Helaas ging het daar voor de Nederlander mis. Als één van de eerste paren moest Meihuizen richting de start en koos voor de linkerbaan. Meteen na de start kreeg de '68 Pontiac tyre shake, Meihuizen moest om erger te voorkomen van het gas en zag de Zweed aan de horizon verdwijnen. Dat er veel meer had ingezeten, bleek wel uit de tijden en snelheden. Andersson passeerde de finish in 6,23 seconden met 365 km/u terwijl Meihuizen ondanks zijn oponthoud tot 6,49 seconden kwam en met 380 km/u over de finish ging. "Achteraf kun je zeggen dat we de verkeerde baan hadden gekozen, want na ons kwamen er nog meer op precies hetzelfde punt in de problemen. Op dat moment weet je dat echter nog niet", aldus een teleurgestelde maar berustende MPM-piloot.

    Op revanche hoeft Meihuizen niet lang te wachten, want van 5 tot en met 7 juli staat op het Finse Alastaro alweer de derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op het programma. Het is ieder jaar echter weer afwachten hoe de baan van Alastaro er bij ligt. Het ene jaar zijn toptijden mogelijk en het andere jaar waait er zand over de baan. Zo hard als in Engeland en Zweden zal het waarschijnlijk niet gaan, maar dat zal Meihuizen er niet van weerhouden voor zo snel mogelijke tijden te gaan en met een topklassering huiswaarts te keren.
    Tekst & foto's: Remco Scheelings
movingthingsforward