MPM-coureur Marc Meihuizen legt rookgordijn over Rico Anthes Quartermile
Maandag 11 augustus 2014
  • Hockenheim (Duitsland), 11 augustus 2014 – MPM-coureur Marc Meihuizen heeft op het Duitse Hockenheim een moeilijk weekend achter de rug. De kwaliteit van de Rico Anthes Quartermile was zodanig slecht, dat de meer dan 3.000 pk sterke MPM ’68 Pontiac Firebird totaal geen grip kreeg op het gladde asfalt en in een dikke mist van bandenrook verdween. Het publiek ging voor deze kwartmijl lange burn outs wel op de banken, maar wat echt belangrijk was, snelle tijden, die waren onder deze omstandigheden volstrekt onmogelijk. Na een tiende plaats in de kwalificaties werd Meihuizen in de achtste finales uitgeschakeld.

    Nadat de Rico Anthes Quartermile twee jaar geleden al zo weinig grip bood dat de Pro Modified-rijders op zondag niet meer aan de start verschenen, was het dit jaar bij de derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing met de baan niet veel beter gesteld. Ondanks dat de teams de vermogens van hun motoren flink terugschroefden en de onderstelafstellingen totaal omgooiden, bleef grip ver te zoeken en ontaardde menige start in oprokende banden. MPM-coureur Marc Meihuizen beschikt met zijn JWR Racing ’68 Pontiac Firebird over een van de krachtigste combinaties van het veld en daarmee stond tuner Joeri Woudenberg voor een lastige opgave. “Hoever wil je teruggaan om nog van de startlijn te komen? Er zijn grenzen”, aldus de ervaren crewchief achter Meihuizen.

    De start van de eerste kwalificatierun leek dan ook meer op een burn out en omdat Meihuizen het gas er tot de finish ophield, werd de Rico Anthes Quartermile door een rookkolom van meer dan 400 meter aan het zicht onttrokken. Het Duitse publiek kon het wel waarderen, maar het volstrekt ontbreken van grip was voor Meihuizen een reden om de tweede kwalificatiepoging maar voor gezien te houden.

    Op de tweede kwalificatiedag hoopte het team op iets betere omstandigheden, maar kwam bedrogen uit. Ook in poging drie en vier veel wielspin, waardoor er voor de MPM-piloot uiteindelijk een tijd van 7,223 seconden uit de bus rolde, goed voor een tiende kwalificatiepositie. Ter vergelijking, Meihuizen heeft op Tierp Arena en Santa Pod tijden van laag in de 5,9 seconden gereden! De snelste kwalificatietijd kwam in Hockenheim uit op een voor Pro Mods onwaardige 6,3 seconden.

    De tiende kwalificatiepositie betekende voor Meihuizen dat hij het in de achtste finales moest opnemen tegen zijn MPM-collega David Vegter. En ook nu waren er vrijwel direct na de start tractieproblemen waardoor Meihuizen zijn run moest afbreken en rustig richting de finish reed. Voor Meihuizen was de frustratie groot. “Na Alastaro is dit nu de tweede wedstrijd op rij waar de baan zo slecht is, dat je niet bezig bent met zo hard mogelijk rijden, maar zoveel mogelijk vermogen uit de auto halen. Een volstrekt onaanvaardbare zaak. Zo met doorspinnende banden en driftend over de baan gaan is best leuk, maar niet de bedoeling van dragracen”, keek Meihuizen terug op de laatste twee races.

    In het weekend van 22 tot en met 24 augustus staat alweer de vierde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op het programma. Dan reist Meihuizen naar Tierp Arena, de Zweedse baan waar wel snelle tijden mogelijk zijn. “Door de laatste twee wedstrijden kunnen we de nummer één positie in het kampioenschap vergeten. We gaan ons nu weer volledig concentreren op het rijden van snelle tijden. En dan bedoel ik gewoon een 5,8 seconden. De Pontiac is inmiddels alweer helemaal nagelopen en klaar om in Zweden hard te gaan”, aldus een strijdvaardige MPM-piloot tot besluit.
    Tekst & foto's: Remco Scheelings
movingthingsforward