MPM-coureur Marc Meihuizen winnaar Round 1 op knock-out [update 5-6-2014]
Donderdag 29 mei 2014
  • Santa Pod, 27 mei 2014 - Als de eerste klap werkelijk een daalder waard is, dan weet de concurrentie waar ze aan toe is. Tijdens de kwalificatie voor Round 1, de eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing, pakte MPM-coureur Marc Meihuizen in 5,981 seconden op zeer overtuigende wijze de eerste positie in de Pro Modified klasse. “De jongens hebben in no-time een fantastische auto neergezet. Het doel voor dit jaar is duidelijk, in de 5,8 seconden rijden en 250 mph. Iedere run sneller gaan dan de vorige”, aldus een tevreden Marc Meihuizen. Omdat regen het rijden van de eliminaties onmogelijk maakte, is de MPM-coureur nu ook de aanvoerder in de tussenstand van het kampioenschap.

    De eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing werd verreden op Santa Pod Raceway. Als nummer drie van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap van vorig jaar kende MPM-coureur Marc Meihuizen in Engeland een vliegende start. Toch was het een race tegen de klok om de ’68 Pontiac Firebird op tijd race-klaar te hebben voor Round 1. “De auto en motor zijn de afgelopen winter weer volledig nagelopen en daarbij hebben we wat aan het chassis aangepast. Verder is de motor waar nodig van nieuwe onderdelen voorzien. De spullen kwamen echter zo laat uit Amerika binnen, dat het nog kantje boord was”, kijkt Meihuizen op de laatste spannende dagen terug.

    Nadat regen het rijden op de eerste kwalificatiedag onmogelijk had gemaakt, moest op dag twee blijken of de aanpassingen het gewenste effect zouden hebben. De eerste run leverde een 6,96 seconden op, gevolgd door een 6,38 seconden in run twee. Daarmee stond Meihuizen op een voorlopige achtste plaats. De derde en laatste run was er echter een uit het boekje. In 5,981 seconden en met 241 mph (388 km/u) zette Meihuizen met de ’68 Firebird de snelste tijd op de klokken en troefde daarmee ook regerend kampioen Michael Gullqvist, tot dat moment met 5,99 seconden de enige rijder onder de magische 6-secondengrens, duidelijk af. “In de eerste run bleek de luchtfles lek te zijn waardoor het schakelen niet goed ging. In de tweede run hadden we wel de nodige data en daarop hebben de jongens de set-up voor run drie gemaakt. Het is echt super wat de crew gedaan heeft, binnen drie runs alles zo op de rit krijgen dat je tot deze tijd kunt komen. In de aanloop naar de eerste wedstrijd hebben ze al heel veel werk verzet en ook dit geeft nog maar weer eens aan hoe scherp iedereen is”, stak de MPM-coureur zijn waardering voor zijn J.W.R. Racing-crew onder leiding van Joeri Woudenberg niet onder stoelen of banken. “De auto voelde ook meteen weer goed en uit de verdere gegevens bleek dat er nog veel meer mogelijk is. In de tweede en derde versnelling had ik nog heel veel wielspin. De motor levert nu serieus meer vermogen van vorig jaar”, aldus een tevreden Meihuizen.

    Helaas kon Meihuizen zijn sterke kwalificatie niet verzilveren aangezien aanhoudende regen het verrijden van de eliminaties onmogelijk maakte. Met zijn sterke kwalificatieoptreden is de MPM-coureur nu ook de leider in de tussenstand van het kampioenschap. Toch is dat niet het eerste doel voor Meihuizen en zijn J.W.R. Racing. “We willen dit jaar in de 5,8 seconden duiken en een eindsnelheid van 250 mph op de klokken krijgen. Zo hard mogelijk rijden, het maximale eruit halen en iedere run weer harder gaan dan de vorige.” Na Round 1 weet de concurrentie wat het MPM-team daarmee bedoelt.

    De tweede wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing wordt verreden in het eerste weekend van juli in het Finse Alastaro. In verband met het niet doorgaan van de race half juni in het Zweedse Tierp, heeft Meihuizen tussendoor nog een ‘testrace’ ingepland op de baan in Malmö.
    Tekst & foto's: Remco Scheelings
movingthingsforward