MPM-coureur Marc Meihuizen zorgt voor spektakel in Malmö
Maandag 16 juni 2014
  • Malmö, 16 juni 2014 – MPM-coureur Marc Meihuizen heeft afgelopen weekend op Malmö Raceway het publiek op de banken gekregen. Met zijn spectaculaire rijstijl wist de Nederlander te midden van de Zweedse concurrentie alle ogen op zijn MPM ’68 Pontiac Firebird gericht te krijgen. Maar dat spektakel en presteren goed samen kunnen gaan bewees Meihuizen door met 3,93 seconden in de kwalificatie een top vijf positie voor zich op te eisen. Daarmee was de MPM-piloot met afstand de snelste Pro Modified-rijder in het veld. In de eliminaties wist Meihuizen vervolgens ook nog eens tot de halve finales door te dringen.

    Door het wegvallen van de half juni op Tierp Arena geplande tweede ronde van het FIA Europees Kampioenschap, viel er voor MPM-coureur Marc Meihuizen een gat in de kalender. Om toch de nodige meters te kunnen maken, reisde de Nederlander naar het Zweedse Malmö, waar op Malmö Raceway een grote wedstrijd op de kalender stond. Met zijn Pro Modified ’68 Firebird werd Meihuizen ingedeeld in een klasse waarin ook ‘doorslammers’ uitkomen die met een veel vrijer reglement rijden dan de streng gereguleerde FIA Pro Mod. Ongebruikelijk voor de Nederlander was ook nog eens dat op Malmö Raceway uitsluitend over de achtste mijl wordt gereden, wat de mogelijkheid om tijdens een run nog tijd goed te maken flink beperkt.

    Met acht runs, een top vijf klassering in de kwalificaties en daarmee met afstand de snelste Pro Mod en vervolgens een plaats in de halve finales, konden Meihuizen en zijn J.W.R. Racing team terugkijken op een op z’n zachtst gezegd enerverend, maar ook succesvol weekend. “In acht runs hebben we zo ongeveer alles meegemaakt. Driften, glijden, wielspin, tyre shake, het was zeker spectaculair en de mensen gingen op de banken staan als we weer aan de beurt waren. En toch heb ik als een van de weinige rijders de vangrail niet geraakt. De baan in Malmö is weliswaar smal, maar geeft wel grip over de gehele breedte, zodat je zelfs heel dicht langs de vangrail nog kunt sturen en gas geven. De eerste 100 meter waren absoluut goed, maar daarna werd het toch wel glijden en glibberen. Daar komt bij dat je bij een normale kwartmijl net voor het 200-meterpunt eigenlijk nog een keer overschakelt, terwijl je hier dan dus je parachutes moet gaan trekken. Ik kwam daardoor een keer met meer dan 200 km/u redelijk dwars te staan, maar het lukte allemaal. Door alle glijpartijen waren de tijden echter niet bijzonder. Alleen de vierde en laatste kwalificatierun was met 3,93 seconden goed, al hadden we laag in de 3,8 of hoog in de 3,7 willen rijden. Daarmee stonden we in de top vijf en waren in het achttien auto’s tellende veld met afstand de snelste Pro Mod. Voor me eindigden alleen een paar Top Doorslammer en Pro Extreme-auto’s, maar die rijden met een veel vrijer reglement. In slechts drie runs hadden we de afstelling al zo goed voor elkaar, dat we sneller waren dan teams die vele races per jaar op Malmö rijden. Dan doen we het toch niet zo verkeerd”, kon Meihuizen tevreden vaststellen over zijn Zweedse avonturen. Overigens bewees de trip naar Malmö al na de eerste testrun op vrijdag zijn waarde. In deze run brak de aandrijfas en nu kon dit euvel met spullen van een collega-rijder uit de regio worden gerepareerd. Anders was de breuk in Alastaro bij de volgende FIA EK-ronde opgetreden en dan was reparatie lastiger geworden.

    Voor zondag stonden de eliminaties op het programma en ook toen was er voor Meihuizen, de MPM J.W.R. Racing-crew en het publiek weer genoeg te beleven. “De eerste eliminatieronde was tegen Michael Nord. Ik had een goede reactietijd maar daarna werd het een ‘pedal fest’, op het gas, glijden, er weer vanaf, etc., maar uiteindelijk was ik wel als eerste aan het eind. Eigenlijk was het in de kwartfinale tegen Urban Johansson niet anders, al had ik daar zelfs een nog iets betere reactietijd”, aldus Meihuizen over zijn eerste eliminatieronden. In de halve finale ging het tegen Mattias Wulcan echter mis en trok de Nederlander een rood licht. “Het was mijn eigen schuld. Alles moet heel snel gebeuren waardoor je in reflexen handelt. Als er dan iets onverwachts gebeurt, gaat het meteen allemaal mis en dat was op dat moment het geval”, was de schuldbewuste conclusie van Meihuizen.

    Maar het MPM-team was meer dan tevreden met het raceweekend in Malmö. “De motor heeft met veel wielspin en hoge toeren weer veel voor z’n kiezen gekregen, maar gaf geen krimp. Er komt echt een pak vermogen uit”, aldus Meihuizen tot slot. Inmiddels staat de Pontiac weer raceklaar in de trailer voor de wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap begin juli in het Finse Alastaro. Met dank aan de Lindberg Brothers kon het materiaal in Zweden blijven staan, zodat met Finland voor de deur niet twee keer naar het Hoge Noorden heen en weer gereden hoeft te worden.
    Tekst: Remco Scheelings
movingthingsforward