MPM Super Twin-coureur Martijn de Haas ook snel in Alastaro
Dinsdag 08 juli 2014
  • Alastaro (Finland), 8 juli 2014 – Ondanks de lastige baanomstandigheden is MPM-coureur Martijn de Haas er in Alastaro in geslaagd een uiterst snelle tijd op de klokken te zetten. In de tweede kwalificatierun legde De Haas met zijn MPM Harley een prachtige 6,794 seconden op het asfalt, slechts zevenduizendste van een seconde boven zijn persoonlijk record en uiteindelijk goed voor een derde kwalificatiepositie. In de kwartfinale van de eliminaties werd de Super Twin-coureur echter uitgeschakeld toen hij op de verraderlijke baan te dicht naar de muur dreigde te komen en van het gas moest. “Er had absoluut meer ingezeten, maar aan de andere kant zijn we blij dat we de bevestiging hebben gekregen dat onze set-up werkt”, keek Martijn de Haas op het Finse avontuur terug.

    Na zijn verbluffende persoonlijk record van 6,787 seconden tijdens ‘Round 1’ op Santa Pod, wilde MPM-coureur Martijn de Haas tijdens de tweede ronde van het FIM Europees Kampioenschap Drag Bikes graag bewijzen dat deze tijd geen toevalstreffer was en de Nederlander nu definitief tot de top van de Super Twin klasse behoort. De baan in Alastaro was echter recentelijk van een nieuwe toplaag voorzien en omdat er nog nauwelijks op gereden was en een intensieve preparatie ook niet mogelijk was geweest, bleek al snel dat de baan weinig grip bood voor de extreem sterke machines uit de Europese titelstrijd.

    In de eerste kwalificatieronde moest De Haas bij honderd meter van het gas en stond er een tijd van 10,241 seconden op de klokken. De tweede run op vrijdagmiddag ging echter aanzienlijk beter en met een tijd van 6,794 seconden bleef de MPM-coureur slechts zevenduizendste van een seconde verwijderd van zijn op Santa Pod gereden persoonlijk record. Daarmee was het bewijs geleverd dat de Engelse run bepaald geen toevalstreffer betrof en de aansluiting met de Europese top gevonden is. Met zijn fraaie tijd sprong De Haas naar een keurige tweede kwalificatieplaats. Voor de derde run werd er nog wat vermogen bijgezet, maar dat was iets teveel voor de Finse baan, want een paar meter na de start kreeg de MPM-Harley al wielspin en zat een tijdverbetering er niet meer in. “Na de eerste run waarbij we de band meteen oprookten, hebben we er heel veel vermogen uitgehaald. Dat bleek precies op het randje te zijn van wat mogelijk was, want de tijd in run twee was gewoon goed. Eigenlijk dachten we dat de baan op zaterdag wel beter zou zijn en dus reden we de derde run met iets meer vermogen. Dat hield de baan dus niet. Omdat de baan ook niet beter werd, hebben we om de motor te sparen de vierde run maar laten lopen”, blikte De Haas op de kwalificatie terug. Omdat een andere deelnemer in de vierde run zijn tijd nog wel verbeterde, sloot De Haas de kwalificatie af op een derde positie.

    Daarmee moest de Nederlander het in de kwartfinale van de eliminaties opnemen tegen Petri Mattson. Bij de start reageerde De Haas sneller op het verspringen van de lichten en nam een voorsprong. De MPM-Harley kwam echter steeds dichter naar de muur waardoor De Haas, om erger te voorkomen, even van het gas moest. Zodra het mogelijk was, draaide de MPM-piloot het gas weer volledig open, maar Mattson had inmiddels een zodanig grote voorsprong genomen dat de Fin niet meer te achterhalen was. Met 7,72 tegen 8,13 seconden ging de overwinning naar Mattson en daarmee was De Haas uitgeschakeld. Uiteraard een teleurstelling voor het Nederlandse team, maar aan de andere kant had het De Haas Brothers MPM-team wel bewezen ook onder deze lastige omstandigheden snel te kunnen zijn. “Ik kreeg Mattson net niet meer te pakken, dat was wel jammer. Er had absoluut meer ingezeten dan een plaats in de kwartfinale. Aan de andere kant zijn we blij dat de set-up waarmee we in Engeland begonnen zijn werkt en we daarmee niet alleen snel zijn maar dat de motor ook heel blijft. Als je ziet dat je nu met een softe set-up 6,79 seconden rijdt, moet er straks op een goede baan nog wel één- of tweetienden afkunnen”, aldus De Haas.

    De volgende wedstrijd van het FIM Europees Kampioenschap wordt verreden van 8 tot en met 10 augustus op het Duitse circuit van de Hockenheimring.
    Tekst: Remco Scheelings
movingthingsforward