Schrikmoment voor MPM-coureur David Vegter op Santa Pod [update 5-6-2014]
Donderdag 29 mei 2014
  • Santa Pod (Engeland), 27 mei 2014 - MPM-coureur David Vegter kan terugkijken op een in alle opzichten bewogen eerste ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. In zijn eerste kwalificatiepoging weigerden de remparachutes en maakte de ’67 Camaro bij ruim 240 km/u een 180 graden slip en kwam daarbij tegen de muur tot stilstand. Een paar uur later stond Vegter alweer aan de start voor de volgende run, om daarin vervolgens de zevende kwalificatiepositie voor zich op te eisen. “Dit was natuurlijk niet de manier waarop we het seizoen wilden beginnen. De crew heeft echter fantastisch werk geleverd. Het is jammer dat de eliminaties verregenden, want de auto is echt sneller geworden, dus een verrassing had er zeker ingezeten”, aldus de nauwelijks geschrokken Vegter.



    In de aanloop naar het nieuwe seizoen werd de Vegter Pro Mod Racing Camaro tot op de laatste schroef uit elkaar gehaald en weer volledig opnieuw opgebouwd. Daarbij werd onder andere het chassis gerepareerd. “De auto heeft vorig jaar door de tyre shakes veel te lijden gehad, dus was dat ook wel een keer nodig. Daarnaast hebben we om meer snelheid te krijgen andere cilinderkoppen gemonteerd”, blikt David Vegter op de afgelopen periode terug. Een week voor Round 1, de eerste wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Pro Modified, kon de motor voor het eerst worden gestart en zag alles er zonnig uit.

    Dat laatste kon vervolgens niet bepaald gezegd worden van het weer op Santa Pod. De eerste kwalificatiedag ging volledig in regen ten onder. Gelukkig was het de tweede dag een stuk beter en mochten de Pro Mods voor drie kwalificatieruns aan de start verschijnen. Met meteen al 21 inschrijvingen uit zeven verschillende landen was Pro Modified ook nu weer de grootste, sterkst bezette en meest internationale klasse van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. De eerste kwalificatierun verliep voor Vegter echter totaal anders dan gedacht. Terwijl de MPM-piloot na 6,64 seconden en met bijna 360 km/u de finish passeerde, weigerden de remparachutes. Vervolgens schoot de achterkant van de Camaro plotseling weg en maakte de auto bij ruim 240 km/u een 180 graden slip, om vervolgens tegen de muur tot stilstand te komen. Daarbij had de Nederlander alle geluk van de wereld dat de auto op de vier wielen bleef doorglijden en eenmaal dwars op de baan niet over de kop sloeg. “Op een van de hobbels na de finish brak de achterkant uit en was er geen houden meer aan”, keek een niet eens geschrokken Vegter op het gebeuren terug.

    Wie dacht dat daarmee het raceweekend van Vegter Pro Mod Racing tot een voortijdig einde was gekomen, had het mis. Terug in de pits werd door de crew meteen met de reparatie begonnen en bleek de schade wonder boven wonder mee te vallen. “De body en wat ophangingspunten daarvan waren beschadigd, maar dat was wel te herstellen, net als de achterspoiler. Verder was de wheeliebar helemaal krom en waren de parachutes, het voorwiel en de voorwielophanging beschadigd”, inventariseerde de MPM-piloot. Alleen een veerpoot had het team niet voorradig, maar die kon worden geleend bij collega-coureur Marck Harteveld. En zo stond tot ieders verbazing de ’67 MPM Camaro met alleen wat schaafplekken op de body een paar uur later gewoon weer aan de start van de tweede kwalificatieronde. Alsof er niets gebeurd was, zette Vegter een tijd van 6,21 seconden op het scorebord en stond daarmee op een zesde plaats. “Ik wist dat die schuiver niet mijn fout was, dus ik had er ook geen enkele last van en heb er ook geen moment meer bij stilgestaan. Naar omstandigheden was het een goede, maar wel een beetje wilde run”, analyseerde de MPM-piloot zijn kwartmijl. De derde run leverde geen tijdsverbetering op en omdat een andere rijder dit wel lukte, zakte Vegter naar de zevende kwalificatiepositie. “We hadden er voor de laatste run zoveel mogelijk vermogen ingezet. De start was uitstekend, maar omdat we de afstelling van de rest van de auto nog niet op het extra vermogen hadden aangepast, kwam ik steeds dichter naar de middenlijn en moest van het gas.”

    Helaas keerde de regen op de dag van de eliminaties terug en moesten deze zelfs volledig worden afgelast. Ook voor Vegter een grote teleurstelling. “Ik merkte nu al dat de nieuwe cilinderkoppen de auto een stuk sneller maken. In de eliminaties hadden we denk ik wel voor een paar verrassingen kunnen zorgen. Maar helaas het is niet anders. Overigens wil ik nog wel de safety crew van Santa Pod bedanken. Die waren in no-time ter plaatse en werken zo ontzettend professioneel, echt super. En daarnaast natuurlijk mijn crew die het toch voor elkaar kreeg om de schade zo snel te repareren, dat ik uiteindelijk geen run heb hoeven missen. En last but not least MPM, Post & Dros, HKR Techniek en George Parson, zonder wie dit allemaal niet mogelijk zou zijn geweest.”

    De volgende wedstrijd voor Vegter Pro Mod Racing in het FIA Europees Kampioenschap is pas half augustus als in Hockenheim de NitrOlympX op het programma staat. Inmiddels zijn de nieuwe achterspoiler en veerpoot al besteld en staat de MPM Camaro er straks weer als nieuw bij.
    Tekst: Remco Scheelings, foto's: David Vegter & Remco Scheelings
movingthingsforward