Snelle tijd brengt Marc Meihuizen op Hockenheim geen eliminatiewinst
Maandag 12 augustus 2013
  • Hockenheim, 12 augustus 2013 - Dat snelheid en een uitstekende kwalificatiepositie in de dragrace-sport niet altijd een garantie zijn voor een topklassering in de eliminaties, is ook Marc Meihuizen tijdens de NitrOlympX weer eens duidelijk geworden. Met een fraaie 6,056 seconden eiste de MPM-piloot achter regerend kampioen Michael Gullqvist een prachtige tweede kwalificatiepositie voor zich op. In de kwartfinale van de eliminaties gooide wielspin meteen na de start roet in het eten en werd de Nederlander uitgeschakeld. Een herhaling van de zege in Finland zat er daardoor niet in.

    De NitrOlympX is meer dan zomaar de vierde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing. De fraaie entourage van de Rico Anthes Quartermile op de van de Formule 1 Grand Prix bekende Hockenheimring en het hele randgebeuren met als hoogtepunt de unieke Nightshow op zaterdagavond, maken dat de NitrOlympX met ruim 60.000 toeschouwers niet alleen de drukst bezochte wedstrijd op de Europese kalender is, maar daarop ook een bijzondere plaats inneemt.

    Na zijn fraaie zege in Finland ging MPM-coureur Marc Meihuizen 'in de winning mood' en als nummer twee in de titelstrijd richting Duitsland. De eerste twee kwalificatiesessies leverden echter niet het gewenste resultaat op. Run één eindigde met een 6,21 seconden, terwijl bij run twee de baan het vermogen van de MPM '68 Firebird niet aan kon en de banden direct grip verloren. Met de kennis van dag één had tuner/crewchief Joeri Woudenberg voor run drie duidelijk de juiste set-up gevonden. In een prachtige 6,056 seconden snelde Meihuizen over de finish, sprong naar de tweede kwalificatiepositie en hoefde daarmee alleen regerend kampioen Michael Gullqvist voor zich te dulden. De vierde en laatste kwalificatierun leverde meteen na de start opnieuw wielspin op en daarmee was een verdere aanscherping van de toptijd uitgesloten. "Als je denkt dat je je tijd niet meer kunt verbeteren, kun je beter in de pits blijven. We hebben het geprobeerd, maar dit was meer vermogen van de baan aankon", aldus de nuchtere constatering van Woudenberg.

    Door zijn tweede kwalificatiepositie moest Meihuizen het in de kwartfinale van de eliminaties opnemen tegen MPM-collega David Vegter en daarmee een herhaling van de kwartfinale in Alastaro. In Finland ging de winst naar de J.W.R. Racing Firebird waarna Meihuizen vervolgens de wedstrijd op zijn naam schreef. Op de Rico Anthes Quartermile verliep het anders. Met een uiterst snelle reactietijd nam Meihuizen bij de start meteen een voorsprong. Direct daarop verloor de Firebird echter grip en was Meihuizen kansloos tegen Vegter, die met 6,24 seconden zijn tot dat moment snelste tijd van het weekend op de klokken zette. Daarmee kwam er een voortijdig einde aan de NitrOlympX van MPM-piloot Meihuizen. In de tussenstand van het FIA Europees Kampioenschap zakte Meihuizen één plaatsje, maar heeft met zijn derde plaats en geringe achterstand op nummer twee nog altijd ruim uitzicht op de runner-up positie. "Teleurstellend en vraagtekens", was de eerste reactie van Meihuizen na afloop. "Van de vijf runs kwamen we drie keer door wielspin niet weg en zelfs bij die 6,05 seconden hadden we in het tweede deel van de run last van doorspinnende banden. We hebben geprobeerd er nog meer vermogen uit te halen, maar dat was niet voldoende. De baanomstandigheden wisselden, mede door de schommelingen in de temperatuur, ook steeds, waardoor we er letterlijk geen grip op kregen. We hebben gewoon de baan niet snel genoeg onder controle gekregen en dat is frustrerend."

    Op revanche hoeft Meihuizen niet lang te wachten. Van 23 tot en met 25 augustus staat namelijk met de Scandinavian Internationals op Tierp Arena alweer de volgende ronde van het FIA Europees Kampioenschap op het programma. Als de omstandigheden goed zijn, liggen toptijden op deze supersnelle en fraaie baan voor MPM-piloot Meihuizen binnen handbereik. Met maar liefst 31 Pro Mods aan de start wordt de Zweedse wedstrijd een meer dan interessante krachtmeting. "Niets ten nadele van Hockenheim, maar Tierp is in de basis een betere baan, waar we eerder dit jaar ook al gereden hebben en dus meer ervaring hebben. Daar moeten we weer onder de 6-seconden kunnen duiken en voor de topklasseringen meestrijden", aldus een vooruitkijkende Meihuizen.
    Tekst & foto's: Remco Scheelings
movingthingsforward