Sterk optreden brengt MPM-coureur David Vegter op Santa Pod in halve eindstrijd van European Finals
Dinsdag 09 september 2014
  • Santa Pod (Engeland), 9 september 2014 – MPM-coureur David Vegter heeft het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing op Santa Pod afgesloten met een zwaarbevochten plaats in de halve finale. Met een fraai staaltje stuurmanskunst klopte Vegter in de kwartfinale Michael Gullqvist die daarmee als titelhouder werd onttroond. Net als eerder in het weekend werd de Vegter Pro Mod Racing ’67 Camaro in de halve finale geplaagd door tyre shake, waardoor de MPM-piloot van het gas moest en Mattias Wulcan er als net gekroonde kampioen met de overwinning vandoor kon gaan. “Dit was voor nu het maximaal haalbare. We hebben een aantal vrij radicale dingen geprobeerd om van die tyre shake af te komen, maar ook een paar foutjes gemaakt”, aldus Vegter, voor wie de voorbereiding op het nieuwe seizoen al snel weer begint. In de eindstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap eindigde de MPM-piloot op een zevende plaats, dit ondanks het feit dat hij één wedstrijd moest laten schieten.

    Traditiegetrouw werd het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing afgesloten met de European Finals op Santa Pod Raceway. De vijfde en laatste ronde van deze prestigieuze titelstrijd werd dit keer geheel tegen de Engelse gewoonte in onder uitstekende weerscondities afgewerkt, wat in combinatie met de goede strip van Santa Pod tot snelle tijden leidde. Veel grip betekent echter niet alleen snelle runs, maar ook een grote kans op tyre shake. In de eerste kwalificatierun dook het fenomeen tyre shake dan ook bij veel rijders op. MPM-piloot David Vegter wist zijn ’67 Camaro ‘door de tyre shake heen te rijden’, waardoor er alsnog een keurige 6,168 seconden op het scorebord verscheen. Daarmee stond de Nederlander op een voorlopige zevende plaats. Aangezien het sneller moest kunnen, werden er enkele aanpassingen doorgevoerd die echter averechts uitpakten en in run twee nog meer tyre shake opleverden.

    Op de tweede kwalificatiedag was het spook van de tyre shake ondanks de diverse aanpassingen nog steeds niet verdreven, wat resulteerde in een tijd van 6,37 seconden. In het 19 deelnemers tellende veld sloot de MPM-piloot de kwalificaties op de negende positie af. Daarmee moest Vegter het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen Tero Laukkanen, nota bene twee weken geleden winnaar van de wedstrijd op Tierp Arena. In een uitstekende 6,10 seconden liet de MPM-piloot de Fin echter kansloos en plaatste zich voor de kwartfinale. Daarin was niemand minder dan regerend kampioen Michael Gullqvist zijn volgende tegenstander. Om uitzicht op titelprolongatie te houden, moest de Zweed winnen. Kort na de start kreeg Vegter weer met tyre shake te maken en lag meteen een paar meter achter. Ook Gullqvist kende echter gripproblemen en omdat de MPM-piloot alert op de tyre shake reageerde en snel weer op het gas ging, was de achterstand snel ingelopen en klopte Vegter de Zweed in een van de spectaculairste runs van de dag met 7,20 tegen 7,34 seconden. Gullqvist kon daarmee titelprolongatie vergeten, maar dat betekende voor de rijder van Vegter Pro Mod Racing nog niet dat hij van ‘kampioenen’ en ‘Zweden’ verlost was. In de halve finale wachtte namelijk met Mattias Wulcan de net gekroonde nieuwe FIA Europees Pro Modified kampioen. Ook dit keer verstoorde tyre shake de run van de MPM-piloot en omdat Wulcan geen problemen kende, moest Vegter in de Zweed zijn meerdere erkennen en eindigden zijn European Finals in de halve eindstrijd.

    “Om van de tyre shake problemen af te komen hebben we af en toe best wel radicale wijzigingen doorgevoerd. Werkt dat niet, dan weet je in ieder geval dat je met je afstelling juist de andere kant op moet. We hebben dus wel veel geleerd. Maar daarnaast hebben we achteraf gezien ook wel wat foutjes gemaakt. Onder deze omstandigheden was dit het maximaal haalbare. De 5,98 seconden van Wulcan in de halve finale was op dat moment voor ons te veel”, aldus Vegter, terugkijkend op een weekend waarin hij zich opnieuw in de strijd om de topposities kon mengen. In de eindstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap eindigde Vegter, ondanks het feit dat hij slechts aan vier van de vijf races deelnam, op een zevende plaats en was daarmee de hoogst geklasseerde rijder die een wedstrijd moest laten schieten.

    De European Finals betekenden voor Vegter Pro Mod Racing na vele jaren trouwe dienst ook het afscheid van crewchief Dick Koster, die overigens daarmee de dragstrip niet vaarwel zegt. Koster zal namens Post & Dros Racing Engines and Parts als adviseur en specialist voor MSD en Racepak bij de wedstrijden aanwezig zijn en daar klanten terzijde staan. “Naast de hardwerkende crew wil ik MPM International Oil Company, Post & Dros, HKR Techniek en George Parson bijzonder hartelijk bedanken. Zonder al deze mensen en bedrijven zou dit toch wel weer hectisch verlopen raceseizoen niet mogelijk zijn geweest”, aldus Vegter tot besluit.

    Hoewel de laatste race van dit jaar er nu opzit, begint de voorbereiding op het nieuwe seizoen al snel. Na de vele tyre shakes van dit jaar zal de Vegter Pro Mod Racing ’67 Camaro deze winter volledig worden gestript en worden nagekeken op schade, terwijl er ook enkele verbeteringen zullen worden doorgevoerd. Van veel rust zal dus geen sprake zijn.
    Tekst & foto's: Remco Scheelings
movingthingsforward