Tegenslag voor David Vegter op lastig Fins asfalt
Maandag 08 juli 2013
  • Alastaro, 8 juli 2013 - Tegenslag voor MPM-coureur David Vegter bij de derde ronde van het FIA Europees Kampioenschap Pro Modified in het Finse Alastaro. In de kwalificatie wist de MPM-piloot zich nog te verzekeren van een vijfde plaats, maar werd in de kwartfinale van de eliminaties uitgeschakeld. Veel vervelender was echter de zware motorschade die Vegter in deze run opliep. "We kregen op deze steeds wisselende baan de afstelling niet onder controle en dan heb je ook nog eens de pech dat de motor kapot gaat", aldus Vegter, alweer hard aan het werk om de opgelopen schade te herstellen. In de tussenstand van het kampioenschap zakte de MPM-piloot één plaatsje, maar staat daarmee nog altijd op een keurige derde positie.

    De derde wedstrijd van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing werd verreden in Finland, op de baan van Alastaro. Als de nummer twee in de tussenstand van het FIA EK was Finland voor Vegter Pro Mod Racing een nieuwe ervaring, aangezien het team de wedstrijd in de afgelopen jaren, gezien de grote reisafstanden, had laten schieten. Dat de baanomstandigheden in Alastaro moeilijk zijn, is bekend, maar voor David Vegter en zijn team leverde het Finse asfalt flinke hoofdbrekens op. Na twee kwalificatieruns stond er een tijd van 7,561 seconden op de klokken, goed voor een achtste plaats. Op zaterdag verbeterde de MPM-piloot zich tot 6,261 seconden, een gegeven de omstandigheden nette tijd en goed voor een vijfde kwalificatiepositie.

    "De baan was erg tricky en veranderde daarbij ook nog eens ieder moment van de dag. Omdat men olie die op de baan terecht komt in Finland niet met chemische middelen mag verwijderen, wordt het weggeveegd, maar blijft er toch altijd een gladdere plek over. Dat alles vraagt veel van de rijder en dat maakt het ook wel weer uitdagend en leuk. Maar helaas kregen we de afstelling voor deze baan nooit echt onder controle, daarvoor is meer ervaring op deze baan nodig", keek Vegter op zijn eerste Finse runs terug.

    Met zijn vijfde kwalificatiepositie moest Vegter het in de kwartfinale van de eliminaties opnemen tegen zijn MPM-collega Marc Meihuizen. Beide rijders hadden gedurende de run tractieproblemen, maar Meihuizen drukte de neus van zijn MPM-Pontiac net iets eerder over de finish en daarmee was Vegter uitgeschakeld. Veel vervelender was echter nog de vuurbal die even bij de ’67 Camaro zichtbaar was. "Bij de start was ik al twee cilinders en daarmee vermogen kwijt, waardoor ik meteen tyreshake kreeg. Ik hield het gas erop, kwam uit de tyreshake en begon uiteindelijk alsnog hard te accelereren, waardoor we bijna naast elkaar over de finish kwamen. Op dat moment ging het in de motor echter mis. Een gat in de kop en door een kapotgeslagen brandstofleiding was er ook nog even vuur. Gelukkig was dat voor ik stilstond alweer uit." Hoewel de motor in Finland al uit elkaar gehaald werd, bleek de schade bij nadere inspectie thuis nog groter dan gedacht. "Blok, koppen, zuigers, drijfstangen, alles is zo'n beetje stuk. Verder hebben de brandstofleidingen en alles wat daaromheen zit brandschade opgelopen, net als plekken op het chassis die we nu moeten schoonmaken en herstellen. Een hoop werk dus", aldus Vegter alweer druk bezig met het opbouwen van een nieuwe motor.

    Van 9 tot en met 11 augustus staat namelijk de vierde ronde van het FIA Europees Kampioenschap op het programma, de NitrOlympX op het Duitse circuit van Hockenheim. Vegter Pro Mod Racing is daar weer gewoon van de partij. Door de mindere score in Finland lukte het niet om de fraaie tweede plaats in de tussenstand van het FIA EK Pro Modified vast te houden, maar door het sterke optreden bij de eerste twee wedstrijden hoefde Vegter slechts één plaatsje toe te geven en daarmee staat de MPM-piloot nu halverwege de zes wedstrijden tellende titelstrijd derde.
    Tekst: Remco Scheelings
movingthingsforward