Tweede seizoenshelft voor MPM-teams van start met NitrOlympX
Woensdag 30 juli 2014
  • Delft, 30 juli 2014 – Nog iets meer dan een week en dan gaat voor de deelnemers aan het FIA en FIM Europees Kampioenschap Drag Racing op het Duitse circuit van Hockenheim met de NitrOlympX de tweede seizoenshelft van start. Ook voor de MPM-teams breekt dan een drukke periode aan; in een maand tijd moeten maar liefst drie wedstrijden worden afgewerkt. Na de race op de Rico Anthes Quartermile reizen MPM Pro Modified-coureurs Marc Meihuizen en David Vegter door naar het Zweedse Tierp Arena, om meteen twee weken later alweer aan de start te staan van de afsluitende ronde van het seizoen 2014, de European Finals op Santa Pod. MPM Super Twin-coureur Martijn de Haas hoeft niet naar Zweden omdat de wedstrijd op Tierp Arena niet meetelt voor het FIM European Drag Bike Championship.

    Door het wegvallen van de Sweden Internationals half juni op Tierp Arena zat er dit jaar opeens een groot gat tussen Round 1 op Santa Pod en de Nitro Nationals op Alastaro. Inmiddels gebruikelijk is de meer dan een maand lange pauze tussen deze Finse ronde van het FIA en FIM Europees Kampioenschap en de NitrOlympX, veelal beschouwd als de start van deel twee van het seizoen. Met de NitrOlympX breekt voor de deelnemers de drukste periode van het seizoen aan. Twee weken na de NitrOlympX reist het Europese circus naar Tierp Arena, waar met de Turtle Wax Internationals de eerste Europese wedstrijd sinds de overname van dit fraaie complex op het programma staat. Vanuit het verre Zweden kunnen de rijders bijna meteen door naar Engeland, want na een weekend om het materiaal weer op orde te brengen, staat begin september de traditionele afsluiter van het seizoen, de European Finals op Santa Pod op de kalender. Hopelijk wordt de tweede seizoenshelft onder een beter gesternte afgewerkt dan de eerste twee wedstrijden. Round 1 viel voor een groot deel ten prooi aan de regen, terwijl Alastaro juist schitterend weer kende maar daar waren de baanomstandigheden zo dramatisch slecht, dat van een normale race eigenlijk geen sprake was.

    MPM-coureur Marc Meihuizen begon het seizoen uitstekend. Op Santa Pod pakte de JWR Racing-rijder met zijn ’68 Pontiac Firebird de eerste kwalificatiepositie. Omdat de eliminaties door de regen moesten worden afgelast, ging Meihuizen zelfs als leider in de tussenstand richting Finland. Daar werd de MPM-piloot een van de grootste slachtoffers van de beroerde gripomstandigheden, kon het vermogen van zijn MPM Pontiac totaal niet kwijt op het gladde asfalt en viel met een negende plaats zelfs buiten de eliminaties. Daarmee zakte Meihuizen meteen naar de achtste plaats in het kampioenschap. Op Hockenheim zal de MPM-piloot dus uit zijn op revanche. Daarnaast kijkt hij uit naar de wedstrijden op Tierp en Santa Pod. Dat zijn de banen waar het vermogen van de JWR Racing Pontiac pas echt tot zijn recht komt. Meihuizen mikt dan niet alleen op een topklassering, maar zoals inmiddels algemeen bekend is, luidt zijn motto ‘zo hard als mogelijk en iedere run sneller’ en dus wil hij daar zijn persoonlijk en wellicht het Europees record verbeteren en in de 5,8 seconden rijden.

    MPM-coureur David Vegter kende een uiterst lastige start van het seizoen. Tijdens de kwalificaties op Santa Pod leverde een vervaarlijke schuiver voorbij de finishlijn de nodige schade op. Weliswaar kon de MPM-coureur de wedstrijd voortzetten en legde hij beslag op een zevende kwalificatiepositie, maar eenmaal thuis moesten er toch de nodige reparatiewerkzaamheden worden verricht. Omdat vooraf al besloten was om de wedstrijd in Alastaro over te slaan, wilde Vegter Pro Mod Racing de herstelde ’67 Camaro bij een wedstrijd eind juni op Santa Pod nog aan een paar testruns onderwerpen om zo met de juiste afstellingen en goed voorbereid aan deel twee van het seizoen te kunnen beginnen. Helaas gooide het Engelse weer roet in het eten en kwam van rijden weinig terecht. In Hockenheim zal het team dus proberen zo snel mogelijk de juiste set-up te vinden om dan toch weer een goede klassering te kunnen behalen. Het potentieel is er dus snelle tijden kunnen zomaar op het scorebord verschijnen.

    Bij de motoren is de titelstrijd echt halverwege. Het FIM Europees Kampioenschap Drag Bikes telt slechts vier wedstrijden en heeft er met Round 1 en Alastaro al twee opzitten. Na de NitrOlympX hoeven de motoren niet naar Zweden en is Santa Pod begin september de afsluitende ronde. Voor MPM-coureur Martijn de Haas verloopt het seizoen tot op heden meer dan uitstekend, al is dat wellicht in de uitslagen nog niet direct zichtbaar. Op Santa Pod verraste De Haas vriend en vijand door met een tijd van 6,787 seconden ruim drietienden van zijn persoonlijk record af te halen, voor het eerst onder de voor Super Twins magische 7-secondengrens te duiken en de tweede kwalificatiepositie voor zich op te eisen. Dat dit geen toevalstreffer was, bewees De Haas door met zijn MPM-Harley in Alastaro dit record tot op zevenduizendsten te benaderen en de derde kwalificatietijd op de klokken te zetten. De werkzaamheden van afgelopen winter betaalden zich in die zin meer dan uit. Helaas werd de MPM-coureur in de kwartfinale uitgeschakeld toen hij scheef ging en even van het gas moest. De Haas is er uiteraard veel aan gelegen om in de tweede helft van het seizoen deze snelle tijden niet alleen te herhalen, maar ook om te zetten in mooie wedstrijdresultaten.

    De NitrOlympX is altijd een speciale wedstrijd op de Europese kalender. De fraaie entourage van het Grand Prix-circuit, het imposante Motodrome en de vermaarde Nightshow op zaterdagavond zorgen ervoor dat de wedstrijd niet alleen de ideale plek is om sponsors en relaties te ontvangen, maar met meer dan 50.000 toeschouwers is het tevens het best bezochte dragrace-evenement van Europa. De kwalificaties worden verreden op vrijdag 8 en zaterdag 9 augustus, terwijl de eliminaties voor zondag 10 augustus op het programma staan.

    De kalender voor de tweede seizoenshelft voor de deelnemers aan het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing ziet er als volgt uit:

    • 8-10 augustus, NitrOlympX, Hockenheim, Duitsland
    • 22-24 augustus, Turtle Wax Internationals, Tierp Arena, Zweden *
    • 5-7 september, European Finals, Santa Pod, Engeland

    * telt niet mee voor het FIM EK (motoren)
    Tekst: Remco Scheelings
movingthingsforward